wo. 11 sep 2024
Een oorzaak van de kelderende marges zijn problemen met de remsystemen van toeleverancier Continental. Hierdoor zal BMW 1.5 miljoen wagens (gebouwd tussen juni 2022 en augustus 2024) moeten terugroepen. Niet enkel het moedermerk is getroffen ook Mini's en Rolls-Royces zijn geïmpacteerd. De veiligheid van de auto's zouden niet in het gedrang komen volgens Continental.
De onderneming zal 'honderden miljoenen euro's' moeten slikken aan garantiekosten. De kosten zullen voornamelijk geboekt worden in het 3de kwartaal en in mindere mate in de kwartalen daarna. Het is onzeker of BMW een groot deel van de kosten zal kunnen terugvorderen van Continental.
Chinezen niet zo tuk op BMW
Naast de falende remsystemen heeft BMW ook te kampen met een slabakkende vraag uit China. De vraag daalde in het eerste jaarhelft met 4%, terwijl de gehele Chinese marktvraag steeg met 6%. BMW is sterk afhankelijk van China. Het realiseert 1/3de van zijn omzet in het land.
BMW verwacht minder auto's te verkopen in 2024 tegenover 2023. Eerder rekende management nog op een stijging van het aantal verkochte wagens. IR meldde dat het het inkoopprogramma in stand blijft ondanks deze ferme winstwaarschuwing.
Het aandeel verloor gisteren zo'n 11%.
KBC Securities blijft voorlopig bij een "Kopen"-aanbeveling en koersdoel van 105 euro.