wo. 21 apr 2021

Net voor de beurs in de VS de deuren opent, blikken we even terug op het belangrijkste bedrijfsnieuws van de vorige handelsdag.
Zo’n 3,98 miljoen abonnees hebben zich van januari tot en met maart aangemeld bij Netflix
- Zo’n 3,98 miljoen abonnees hebben zich van januari tot en met maart aangemeld bij Netflix (-8,7% nabeurs), een stuk minder dan de 6,25 miljoen die was verwacht. Daarnaast schat Netflix dat het slechts 1 miljoen nieuwe streamingklanten zal toevoegen in het tweede kwartaal, terwijl op 4,8 miljoen was gerekend. De groep verwacht dat de ledengroei zal versnellen in de tweede helft van het jaar wanneer nieuwe content wordt uitgebracht. Een jaar geleden, in volle pandemie, kreeg Netflix er een record van 15,8 miljoen klanten bij. Die hielpen de resultaten in het eerste kwartaal van 2021 wel mee boven de lat met een beter dan verwachte omzet van 7,16 miljard dollar en een winst per aandeel van 3,75 dollar.
De kwartaalcijfers van Johnson & Johnson (+2,3%) overtroffen de verwachtingen
- De kwartaalcijfers van Johnson & Johnson (+2,3%) overtroffen de verwachtingen, vooral dankzij het segment van de medische hulpmiddelen. De omzet kwam uit op 22,3 miljard dollar (+8% j-o-j) tegenover een consensus van 22 miljard dollar. De aangepaste winst per aandeel kwam uit op 2,59 dollar, 25 cent boven de consensus. J&J verkleinde winstverwachtingsvork, maar is iets optimistischer over de omzet. Wat de bezorgdheid over de stolling van hun Covid-19 vaccin betreft, blijft J&J sterk overtuigd van het voordelen/risicoprofiel en verwacht het nog deze week een resolutie van de VS en Europa.
De autonome omzetgroei van Procter & Gamble (+0,8%) bedroeg in het voorbije kwartaal 4%
- De autonome omzetgroei van Procter & Gamble (+0,8%) bedroeg in het voorbije kwartaal 4% en versloeg daarmee de consensus van 3,58%. De verbetering was het meest merkbaar in de afdeling Fabric & Home Care. De winst per aandeel voor het kwartaal bedroeg 1,26 dollar, eveneens beter dan de verwachte 1,19 dollar.
Canadian National Railway biedt 33,7 miljard dollar voor spoorwegmaatschappij Kansas City Southern
- Canadian National Railway (-6,7%) is niet van plan om lijdzaam toe te zien bij de consolidatie in de sector en biedt 33,7 miljard dollar voor spoorwegmaatschappij Kansas City Southern (15%). Canadian National's bod van 325 dollar per aandeel is goed voor een premie van 26,8% ten opzichte van Kansas City Southern's laatste slotkoers. Het bod bestaat uit een cashluik van 200 dollar en 1,059 Canadian National aandelen. Vorige maand lanceerde Canadian Pacific (-2,2%) op Kansas City van 25 miljard dollar, eveneens in contanten en aandelen.
Amerikaanse spoorwegmaatschappij CSX rapporteerde een lager dan verwachte kwartaalwinst
- In dezelfde sector rapporteerde de Amerikaanse spoorwegmaatschappij CSX (-2,2% nabeurs) een lager dan verwachte kwartaalwinst na zware "polar vortex" winterstormen, Covid-19 verstoringen en brandstofkosten die op de resultaten drukten. De nettowinst strandde op 706 miljoen, of 93 cent per aandeel, tegen 770 miljoen, of 1,00 dollar per aandeel, een jaar eerder. De omzet daalde met 1% tot 2,81 miljard dollar, onder invloed van dalingen in de automobielsector, metaal en uitrusting, chemie en steenkool. De groep verwacht echter een tweecijferige omzetgroei voor het volledige jaar.
Abbott Laboratories bleef dinsdag achter op de omzetverwachting voor het eerste kwartaal
- Abbott Laboratories (-3,6%) bleef dinsdag achter op de omzetverwachting voor het eerste kwartaal, wat suggereert dat de maker van medische apparatuur mogelijk te maken krijgt met een vertragende verkoop van zijn Covid-19 testkits nu vaccinaties aan populariteit winnen. Exclusief eenmalige elementen verdiende het bedrijf 1,32 dollar per aandeel, boven de gemiddelde analistenraming van 1,27 dollar. Het bedrijf herhaalde zijn vooruitzichten voor 2021 voor een aangepaste verwaterde winst per aandeel van ten minste 5,00 dollar.
AutoNation (-4,4%) zag zijn aangepaste winst in het eerste kwartaal bijna verdrievoudigden
- AutoNation (-4,4%) zag zijn aangepaste winst in het eerste kwartaal bijna verdrievoudigden ten opzichte van vorig jaar. Lage rentetarieven en de voorkeur van de consument voor een eigen wagen boven het openbaar vervoer stuwden de vraag, terwijl een halfgeleidertekort een rem zette op het aanbod. De brutowinst van AutoNation per nieuw voertuig bij winkels die ten minste een jaar open zijn gebleven, steeg in het eerste kwartaal met 61% ten opzichte van een jaar eerder. De brutowinst van het bedrijf per gebruikt voertuig steeg met 17%.