vr. 9 aug 2024
Sterke strategie bij Lotus Bakeries wordt beloond met hoger koersdoel bij KBC Securities

Lotus Bakeries?
Lotus Bakeries is wereldwijd actief in het traditionele en gezonde segment van tussendoortjes met de merken Lotus, Lotus Biscoff, Lotus Dinosaurus, Lotus Suzy, Peijnenburg, Snelle Jelle, Annas, Nakd, Trek, BEAR, Urban Fruit en Kiddylicious. Lotus Bakeries, met hoofdzetel in België, is een dynamische en internationaal georiënteerde onderneming met productievestigingen in België, Nederland, Frankrijk en Zweden, en zeventien eigen verkooporganisaties in Europa, Amerika en Azië. Lotus Bakeries telt ongeveer 2700 medewerkers.
De eerste jaarhelft 2024 bevestigt de robuustheid van de groeistrategie! De analist van KBC Securities, Guy Sips, verhoogt de omzetverwachting voor geheel 2024 van 1,18 miljard euro naar 1,25 miljard, omdat Lotus Bakeries een eerste jaarhelft 2024 omzet rapporteerde van 599,3 miljoen euro, 19,6% jaar-op-jaar, voornamelijk dankzij een robuuste en brede volumestijging van meer dan 16% in alle geografische gebieden en in de drie strategische pijlers Lotus Biscoff, Lotus Natural Foods en Lotus Local Heroes.
Lotus Biscoff, zijn grootste strategische pijler, realiseerde een eerste jaarhelft 2024 een volumegroei van meer dan 20% en was geografisch breed georiënteerd met sterke prestaties in Continentaal Europa, het VK, de VS en Azië-Pacific. Op het Europese vasteland wordt de groei gedreven
door grotere consumentenmarkten zoals Duitsland, Nederland en Spanje die nog voldoende ruimte hebben om te groeien. Lotus Bakeries geeft aan dat in de laatste 12 maanden ook een verbeterin was in Canada en Australië.
In de eerste jaarhelft 2024 bleef Lotus Natural Foods, de tweede strategische pijler, beter presteren dan de markt door een sterke groei met dubbele cijfers. De internationale Lotus activiteiten buiten het VK groeiden in de eerste zes maanden van dit jaar opnieuw met bijna 30% en zijn goed voor meer dan een derde van de omzet van Lotus Natural Foods.
Lotus Local Heroes, de 3de pijler, realiseerde een groei van ongeveer 5% (nog steeds boven de historische trend). Terwijl de omzetstijging in de eerste jaarhelft 2023 voornamelijk gedreven werd door prijszetting, realiseerde de local heroes' portfolio een volumegroei van 5% in de eerste jaarhelft 2024. België en België en Frankrijk leverden de grootste bijdrage met stijgingen voor zowel gebak dankzij de succesvolle lancering van de Cake Donut en voor wafels door de groei van de Luikse Wafel.
De REBITDA voor de eerste jaarhelft steeg met 20,9% tot 115,8 miljoen euro (19,3% REBITDA-marge). voor 1H24, perfect in lijn met KBCSe).
in lijn met KBCSe) en de REBIT steeg met 24,3% tot 97,5 miljoen euro (16,3% REBIT-marge). De stijging van de REBITDA en REBIT met respectievelijk 20,9% en 24,3% bevestigt de robuustheid van de groei van het bedrijf. De strategische focus op Lotus Biscoff en Lotus Natural Foods laat toe om duurzame organische groei te vertalen in solide winst en cashflow. Dit laatste laat dan weer toe om verder te investeren in de merken en in de uitbreiding van de productiecapaciteit om verdere toekomstige groei te voeden en te ondersteunen.
De nettowinst steeg in de eerste helft van 2024 op jaarbasis met 12,9 miljoen euro tot 72,1 miljoen euro (de winst per aandeel steeg op jaarbasis met 21,7% tot 88,8 euro).

KBC Securities over Lotus Bakeries
Guy verhoogde zijn vooruitzichten voor geheel 2024 omdat Lotus Bakeries aangaf dat de vooruitzichten voor Biscoff voor de tweede jaarhelft 2024 positief blijven, terwijl de groeicijfers van het afgelopen halfjaar moeten worden getemperd. Een toenemende vergelijkbare in de tweede jaarhelft, een verdere afbouw van de prijsimpact op jaarbasis en beperkingen van de geïnstalleerde en beschikbare productielijnen om steeds meer incrementele productie te genereren rechtvaardigen enige voorzichtigheid in de prognose voor de tweede jaarhelft 2024 en 2025.
Guy handhaaft de 'houden'-aanbeveling maar verhoogt het koersdoel van 8 650 euro naar 9.500 euro.
