wo. 28 apr 2021
Reckitt Benckiser: hygiënedivisie houdt kwartaalresultaten overeind

De vergelijkbare omzetgroei van Reckitt Benckiser klokte het voorbije kwartaal af op 4,1%, wat hoger is dan de doelstelling voor het volledige boekjaar (0 à 2%) en de consensusverwachting van 2,84%. Er is echter een grote kloof tussen de afdelingen, waarbij Hygiëne 28,5% groei rapporteerde, maar Health en Nutrition sterker daalden dan verwacht. KBC Asset Management blijft bij zijn “Houden”-aanbeveling en 6.800 pence koersdoel.
Resultaten per divisie
- Hygiëne
- Het segment Hygiëne (dat 47% van de groepsomzet vertegenwoordigt) presteerde met 28,5% omzetgroei zonder meer beter dan de door het bedrijf samengestelde consensus, die uitkwam op 18,1%. De groei was vooral te danken aan volumes, maar ook aan een gunstige prijs/mix (die zowel prijsverhogingen inhoudt als de keuze van klanten om duurdere producten te verkiezen boven goedkopere). Lysol was opnieuw de uitblinker. De VS voerden die prestatie aan en het bedrijf heeft zijn productiecapaciteit aanzienlijk verhoogd. Een deel van de groei is ook te danken aan geografische expansie. Zo heeft Lysol in het afgelopen kwartaal België bereikt. Air Wick en Finish konden ook profiteren van de toegenomen thuisblijfdynamiek en realiseerden een groei van 10% of meer. Ook andere hygiënemerken deden het goed. Geografisch gezien waren de prestaties in deze divisie over de hele lijn sterk, met een eervolle vermelding voor de VS, het VK en India. Brazilië was een negatieve uitschieter, te wijten aan de moeilijke economische omstandigheden.
- Health
- In het segment Health (goed voor 32% van de groepsomzet) was sprake van een omzetdaling met 13% (op vergelijkbare basis), terwijl analisten een daling met 9,8% hadden verwacht. De daling was te wijten aan lagere volumes. Het desinfectiemerk Dettol bleef stabiel op het hoge niveau van vorig jaar. Durex presteerde bijzonder sterk (ruim 10% groei), als gevolg van de versoepeling van de beperkingen, aangevoerd door China, en door productinnovaties. De omzet van OTC-producten ('over the counter' of vrij verkrijgbare gezondheidsproducten: Gaviscon, Strepsils, Mucinex en Nurofen) daalde met bijna 40%. Er zijn verschillende redenen voor die zwakte, zoals voorraadopbouw vorig jaar en een bijzonder zwak hoest-, verkoudheids- en griepseizoen dit jaar. Gaviscon ontsnapte aan dit fenomeen en kon sterk groeien. Geografisch gezien presteerden India, China en het VK het best.
- Nutrition
- Het derde en laatste segment is Nutrition of voeding, dat 21% van de groepsomzet vertegenwoordigt. Hier daalde de omzet met 7,4%, terwijl analisten op een krimp van slechts 3,3% mikten. Dat heeft veel te maken met neerwaartse druk op de verkoop van zuigelingenvoeding, omwille van de wereldwijde daling van de geboortecijfers. De marktomstandigheden in China en Hong Kong bleven verder moeilijk, omdat de grens tussen Hong Kong en het vasteland van China afgesneden blijft (dat is al zo sinds maart 2020). De portefeuille vitaminen en mineraalsupplementen vertaalde het zwakke hoest-, verkoudheids- en griepseizoen in lagere cijfers. Hier is het wachten op het snoepjesachtige product van Neuriva, dat recent gelanceerd werd en een groot deel van de algemene achteruitgang moet kunnen verhelpen. Het bedrijfssegment is goed voor 21% van de omzet van Reckitt.
Langetermijnstrategie
Het management kondigde in februari vorig jaar een nieuw vierjarenplan aan. In dat kader wil Reckitt een jaarlijkse groei van minstens 3% realiseren. Het management verlaagt ook de winstmarge met 3,5% om 2 miljard pond vrij te maken. 1% zal enkel de eerste twee jaar gebruikt worden en 1% wordt uitbetaald als variabele verloning voor het nieuwe managementteam.
De rest wordt gebruikt voor investeringen in de merken, concurrentiekracht, innovatie, e-commerce, technologie en andere zaken die het bedrijf ten goede zullen komen. Door die keuze zal de winst per aandeel op korte termijn lager uitvallen, maar kan Reckitt de groei op langere termijn veiligstellen. Een van de initiatieven die genomen werd, was de oprichting van een professionele hygiëne-afdeling.
KBC Asset Management over Reckitt Benckiser
Volgens analist Bob Van Leemputte presteerde Reckitt Benckiser globaal genomen beter dan verwacht. Maar het was een kwartaal van uitersten, waarbij zowel positieve als negatieve segmentprestaties boven de meest extreme verwachting van de consensus uitkwamen. Zo deed Hygiëne het bijvoorbeeld beter dan de meest uitgesproken analist, terwijl Health en Nutrition het net slechter deden.
Die extreme prestaties maken beleggers nerveus, omdat ze het risico vergroten dat de jaardoelstellingen niet worden gehaald. Toch heeft het bedrijf tot dusver zijn belofte waargemaakt en dat is al iets.
KBC Asset Management blijft daarom bij zijn “Houden”-aanbeveling en 6.800 pence koersdoel.