ma. 15 apr 2019
Publicis kondigde gisteren de overname van Epsilon aan voor een bedrag van 3,95 miljard USD netto, volledig in cash. Analist Kurt Ruts (KBC Asset Management) nam de transactie onder de loep.
Niet duur
Publicis betaalt 8,2 keer de bedrijfskasstroom (EBITDA) voor Epsilon, wat niet echt duur is. De overname zou in het derde kwartaal van dit jaar rond moeten zijn en zal in 2020 een positief effect hebben op de winst en de vrije kasstroom van resp. 12,5% en 16,5% vóór synergievoordelen. Als gevolg van de transactie zal de nettoschuldgraad (nettoschuld/EBITDA) van de groep wel stijgen tot ca. 2x. Voor een bedrijf als Publicis, dat elk jaar zo’n 1 miljard EUR aan cash genereert, is dat echter geen probleem. Publicis behoudt het dividend, maar zet het recent gelanceerde inkoopprogramma van 400 miljoen EUR stop.
Epsilon is gespecialiseerd in CRM (Customer Relationship Management) en realiseert nagenoeg zijn volledige omzet in de VS. Publicis lijkt vooral geïnteresseerd te zijn in de divisie die consumentendata verzamelt. In 2018 daalde de omzet van Epsilon, maar dat is volgens het bedrijf te wijten aan enkele eenmalige effecten die zich dit jaar niet zullen voordoen. Voor 2019 wordt een organische groei van ca. 5% vooropgesteld.
Publicis zelf rapporteerde afgelopen week ook groeicijfers over het eerste kwartaal. De omzet daalde organische met 1,6%, wat in lijn ligt met de verwachtingen. Het bedrijf bevestigde ook de jaarprognose.
De visie van KBC Asset Management
De prijs die Publicis voor Epsilon betaalt, ligt volgens analist Kurt Ruts een stuk lager dan de 5 miljard USD die enkele weken geleden de ronde deed. Daarnaast heeft de overname een sterk positieve impact op de winst en de vrije kasstroom. Bovendien zou Epsilon de organische groei moeten opkrikken. Daartegenover staat wel dat de deal de grootste overname in de geschiedenis van de Franse reclameholding is, wat maakt dat de integratie van Epsilon geen sinecure zal zijn. Toch heeft Publicis op dat vlak wel wat ervaring opgedaan met de overname/integratie van Sapient.
Gezien de relatief lage prijs en de sterk positieve impact op winst en kasstroom is KBC AM de overname eerder gunstig gezind. Verder zou de organische groei dit jaar moeten aantrekken, wat het sentiment t.o.v. het aandeel ten goede moet komen. KBC AM behoudt het “Kopen”-advies; het koersdoel bedraagt 68 EUR.