do. 11 apr 2024

Publicis?
Publicis is één van de grootste reclamebureaus ter wereld. Het bedrijf is toonaangevend op het vlak van digitale reclame. De onderneming levert diensten op het vlak van publiciteit onder de merknamen Leo Burnett, Publicis en Saatchi & Saatchi. De adviesverlening en de aankoop van mediaruimte verloopt via Starcom en ZenithOptimedia
Samenvatting
Publicis rapporteerde over het eerste kwartaal een organische omzetgroei van 5.3%. Dit is beter dan de gemiddelde analistenverwachtingen die uitgingen van een groei van 4.5%. Het is al het 18e kwartaal op rij dat de reclameholding de consensus weet te kloppen. Publicis bevestigde de jaarprognose.
Details
De groei in het eerste kwartaal werd gedreven door:
1) de toenemende vraag naar datagestuurde marketingtransformatie, gestimuleerd door de uitrol van Artificiële Intelligentie
2) nieuwgewonnen business
3) een duidelijk herstel in de technologiesector, die dit kwartaal een dubbelcijferige groei kende
Per regio bedroeg de groei:
- VS: +4.8%,
- Europa: +6.1%,
- Azië: +6.2% (met China +6.7% dankzij nieuwgewonnen contracten),
- Midden-Oosten en Afrika: +4.0%,
- Latijns-Amerika: +7.8%.
Het bedrijf bevestigt de jaarprognose:
- een organische groei tussen ‘4% en 5%’,
- een operationele (EBITA) winstmarge van 18%,
- een vrije kasstroom tussen EUR 1.8 miljard en EUR 1.9 miljard.
Voor het lopende kwartaal gaat Publicis uit van een organische groei binnen de jaarvork.

Opinie
Nogmaals een solide prestatie van Publicis. Gezien de trackrecord was een ‘beat’ wel verwacht. Het bedrijf bevestigde de jaarprognose maar gaf aan dat de bovenkant van de vork zeker bereikbaar is. Aan 13.3 keer de verwachte winst voor 2025 is het aandeel niet overdreven duur.
KBC Securities-analist, Kurt Ruts, bevestigt de ‘kopen’ aanbeveling en trekt het koersdoel op van EUR 107 naar EUR 115.