di. 25 jul 2023

Unilever rapporteerde de halfjaarcijfers en liet een omzetstijging optekenen van 9.1% tot 30.4 miljard euro. Dat is praktisch volledig te wijten aan de prijsverhoging van 9.4%. Het management liet wel weten dat de prijsverhogingen aan het stagneren zijn, omdat het bedrijf ook afzwakkende inflatiecijfers ziet langs de kostenkant.
Volumes houden stand
De volumes hielden beter stand dan verwacht. Zo zag het bedrijf slechts een daling van 0.2%, omdat de categorieën “persoonlijke zorg” en “Beauty & Wellbeing” een groei lieten optekenen van 3-4% terwijl de overige categorieën daalden.Vooral de ‘ijs’-divisie kende een stevige daling van 5.2%. Het is dus duidelijk dat de verschillende divisies reeds in verschillende stadia van economische weerbaarheid zitten. Met voornamelijk meer competitie van witte producten in de voedingsdivisies.
Stijgende operationele marges
De operationele marge van Unilever ligt nog steeds significant onder het pre-corona niveau, maar blijft wel kwartaal per kwartaal stijgen. Door de stagnerende inflatiecijfers worden er ook in de komende kwartalen betere marges verwacht. Dat zal ervoor zorgen dat er in de toekomst ook sprake zal zijn van mooie winsten. Verder blijven de belangrijkste markten zeer goed presteren, met vooral zeer mooie cijfers in de opkomende landen waar ze uitstekend gepositioneerd zijn. Enkel Europa kende een moeilijker kwartaal omdat het een grote afzetmarkt is voor de mindere ‘ijs-divisie’.
Witte producten
De negatieve kant van het verhaal is dat Unilever meer en meer competitie ziet van de witte producten. Zo daalt het percentage van businesses die marktaandeel winnen zijn naar ‘slechts’ 41%. Anders verwoord: 60% van de divisies ziet een daling/stagnatie in het marktaandeel. Dat komt niet zozeer doordat ze marktaandeel aan concurrenten verliezen, maar eerder omdat klanten door de prijsdruk meer richting de witte producten worden gedreven. Dat is een trend die door KBC Securities nauwgezet in het oog wordt gehouden.
De waardering van KBC Securities
De analist van KBC Securities blijft wel positief over Unilever. Volgens hem is het bedrijf nog steeds aantrekkelijk gewaardeerd, zeker t.o.v. enkele peers met hogere multiples. KBC Securities erkent dat Unilever enkele operationele moeilijkheden heeft gehad in het verleden maar ziet dat het bedrijf zich nu voluit focust op de belangrijkste financiële cijfers én op de belangrijkste merken, wat volgens de analist een zeer goede strategische beslissing is. Zo is het aantal SKU’s (unieke producten) met maar liefst 17% gedaald. Dat zal de operationele werking verder vereenvoudigen en een positief effect hebben op de marges. Dalende inflatiecijfers en een verdere uitdieping van de digitale verkopen (momenteel 16% van de omzet) zal dit nog verder in de hand werken.
KBC Securities behoudt het ‘koopadvies’ en het koersdoel van 5200 GBp.