wo. 24 apr 2024

Pepsico?
Pepsico produceert en verkoopt koolzuurhoudende en niet-koolzuurhoudende dranken, alsmede snacks in de vorm van chips. De bedrijfssegmenten zijn Pepsi-Cola, Frito-Lay, Tropicana en Quaker Foods. Hun frisdrankdivisie vertegenwoordigt 32% van de frisdrankindustrie in de VS, en hun producten zoals Lays, RufVes Potato Chips, Tostitos en Fritos hebben een aandeel van ongeveer 58% in de snackchipsindustrie in de VS
Samenvatting
Pepsico kon ondanks heel wat kopwinden toch nog meer dan behoorlijke resultaten optekenen. Ondanks een grote herroepingsactie bij hun Quaker-voedingsdivisie en een zeer moeilijke vergelijkingsbasis, het eerste kwartaal van 2023 kende een organische omzetgroei van 14.3%, mocht Pepsico dit kwartaal een groei van 2.7% organische omzet groei optekenen. KBCS ziet dat het vooral de internationale markten zijn waar die groei vandaan komt. Hun Amerikaanse vertakkingen kwam licht onder de consensusverwachtingen uit. Maar we geloven dat het nog wel beter is dan verschillende investeerders voor vreesden.
Details
Bij de organische omzetcijfers van Pepsico voor het eerste kwartaal aten we vol spanning Lays chips. Dit omdat er toch wel verschillende onberekenbare gebeurtenissen waren opgetreden die ervoor zorgden dat een normaal zeer stabiele organisatie wat minder goed in te schatten viel. De analist van KBC Securities, Tom Noyens, hoorde namelijk dat de onderhandelingen in hun Europese divisies toch wel minder vlot verliepen, hiernaast was er ook een grote terugroep actie bij hun quaker divisie. De vrees leefde bij investeerders dat het eerste kwartaal hierdoor wel eens kon tegenvallen. Tom merkt nu dat deze vrees niet geheel nodig was en Pepsico een zeer goede job heeft gedaan om zowel goede omzetcijfers als winstcijfers neer te leggen.
De splitsing van hun omzetgroei per divisie is als volgt:
- Frito-Lay Noord Amerika +2% VS consensus 2.5%
- Quaker Foods Noord Amerika -24%* VS consensus -25.1%
- Pepsi dranken Noord-Amerika +1% VS consensus 1.6%
- Latijns Amerika +8% VS consensus +6.5%
- Europa +10% VS consensus 7%
- Afrika, Midden-Oosten +7% VS consensus 7.2%
- Azië +11% VS consensus 4.6%
*grote terugroep actie
Tom ziet in de opsplitsing duidelijk dat het vooral de Aziatische en Europese consumenten zijn die voor de betere groeicijfers zorgen. Amerika blijft wat meer slabakken, de verwachting is dat ook het tweede kwartaal van 2024 nog moeilijk kan zijn als een vergelijkingsbasis maar dat het hierna gradueel zal verbeteren.
Het management ziet duidelijk twee groepen die extra in het oog moeten worden genomen.
- de eerste groep zijn de Chinese consumenten die ze al een tijdje opvolgen en waarbij ze zien dat deze groep op dit moment haar inkomsten liever opspaart dan spendeert.
- als tweede groep zien ze nu ook de lagere inkomstengroep in Amerika als een risico categorie. Zo zien ze dat deze groep duidelijk meer financiële keuzes moet maken om rond te komen op het einde van de maand. Dit komt niet helemaal uit de lucht vallen aangezien ook andere consumentenbedrijven dezelfde consumenten trends al hadden laten optekenen.
Is het reden tot bezorgdheid? Tom denkt van niet, dit omdat het slabakken in deze categorieën al grotendeels was ingeprijsd en het eigenlijk beter is dan enkele doemscenario’s die hij zag verschijnen. Tom blijft er ook van overtuigd dat Pepsico dankzij haar brede waaier aan voedingsproducten in verschillende segmenten dit goed zal kunnen opvangen.
De winst per aandeel kwam uit op 1.61 dollar waarbij gemiddelde analistenverwachtingen lag op 1.52 dollar.Tom ziet dat Pepsico nog steeds bezig is aan een efficiëntieprogramma waarbij digitalisering een belangrijke rol speelt. Al verschillende kwartalen kunnen ze op deze manier beter doen dan qua kostenefficiëntie dan de markt verwacht had.
De vooruitzichten voor 2024 blijven overeind met een organische omzetgroei van 4%voor het volledige jaar. Hierbij ligt het grootste gewicht voornamelijk naar de tweede helft van het jaar. Qua winstgevendheid zien ze dat er ook voor dit jaar nog groei inzit van 7%. Dit stelt hen in staat om voor het 52e opeenvolgende jaar hun dividend te verhogen.

KBC Securities over Pepsico
Hoewel KBCS ziet dat hun Amerikaanse divisies niet ‘wauw’ presteren, blijven ze toch fan van Pepsico. Het ‘slabakken’ qua volumes is zeker niet Pepsico-specifiek maar is over alle consumentengoederen-categorieën. Pepsico presteert dankzij zowel een betere portefeuille en geografische diversificatie beter.. Hiernaast blijkt dat Pepsico marktaandeel blijft winnen van haar concurrenten voornamelijk in de snacking categorie.
Pepsico noteert nog steeds aan een grote korting noteert ten opzichte van haar historische gemiddelde. Tom vindt deze korting onterecht, zeker omdat er nog meerdere groeimotoren zijn die het aandeel richting de tweede helft van het jaar naar boven kunnen stuwen.
Tom handhaaft zijn 'kopen'-aanbevling met ongewijzigd koersdoel van 215 dollar.