do. 2 mei 2024
Mondelez?
Het vroegere Kraft Foods stootte in oktober 2012 zijn Amerikaanse kruideniersdivisie af. De restgroep met de snelst groeiende activiteiten gaat sindsdien door het leven als Mondelez . De onderneming is uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de snackwereld en legt zicht toe op koekjes, chocolade, kauwgom en dranken. Bekende merken zijn Oreo, Milka en Lu.
Samenvatting
Elke voedingsproducent komt af met hetzelfde riedeltje: omzetcijfers komen nog wel uit in lijn/boven verwachtingen, maar telkens nog steeds gedreven door prijsverhogingen en op de kap van volumegroei. Dit is hetzelfde bij Mondelez. Hoewel de omzet zeker niet slecht is, valt de volumeverkoop tegen. De vraag blijft dan ook wanneer deze bedrijven de omslag zullen maken.
Details
Mondelez sprak van een omzet van 9,3 miljard dollar, waarmee het bedrijf op jaarbasis 4,2% groeide en het beter deed dan de verwachtingen. De groei wordt volledig gedragen door prijsverhogingen met 6,3%. Dat gaat wel ten koste van de volumeverkopen, die daalden met 2,1%. In het laatste kwartaal van 2023 kon Mondelez nog groeien met 9,8% waarbij de volumes toen nog stabieler bleven met een daling met slechts 0,2%. Nóg hogere prijsverhogingen van meer dan 10% deden de omzet stijgen.
De verwachting voor dit kwartaal was dan ook dat Mondelez haar prijsverhogingen nog wel zou doorvoeren, maar in mindere mate, al is de cacaoprijs wel explosief gestegen, en dat volumes nu wel weer licht positieve cijfers zouden mogen optekenen. Dit is jammer genoeg nog niet het geval.
Er zijn ,externe factoren, die het bedrijf niet volledig in handen had, die de lagere volumes gedeeltelijk kunnen verklaren. Zo waren er boycots rond het conflict in het Midden-Oosten, moeilijke onderhandelingen met retailers in Europa en een productievermindering in de Ricolino-dochter. De verwachting is dat voor het lopende kwartaal de impact hiervan al verminderd zal zijn en het nu toch richting dat positieve cijfer kan groeien.
De onderhandelingen in Europa komen ook terug in de cijfers. Hoewel Europa wel sterke prijsverhogingen kende met 7,9%, daalden de volumes hier met 3,5% doordat enkele retailers deze verhogingen niet zomaar willen accepteren en de producten uit hun schappen weerden. Dit zou grotendeels opgelost zijn in het lopende kwartaal. In Noord-Amerika zijn de prijsverhogingen veel minder uitgesproken met slechts 3,4%, maar dat hun volumes toch nog blijven verminderen met 2,1% dit kwartaal. Ondanks een afname in de prijsverhogingen is de Amerikaanse consument toch minder geneigd om de duurdere merken van Mondelez te kopen. Een gegeven dat ook bij enkele andere consumenten bedrijven terugkomt.
In veel van Mondelez' producten zit chocolade verwerkt. Hierdoor was het ook telkens uitkijken naar hoe de explosieve toename van de cacaoprijs zich verder zou doorzetten. De speculatieve bubbel in de cacaoprijs vertoont de eerste tekenen van scheurtjes. Niettemin blijven er structurele zorgen omtrent de cacaoproductie die voor een hogere prijs zorgen en is het moeilijk om de toekomstige prijs te voorspellen, gegeven het speculatieve kantje dat nu op de koers plakt.
Desondanks komen de marges van Mondelez boven verwachtingen uit en stegen ze zelfs met meer dan 2% op jaarbasis. Hierdoor kwam hun aangepaste EBIT- cijfer (EBIT = bedrijfswinst) uit op 1,7 miljard dollar, een stijging met 16,8% op jaarbasis en boven verwachtingen. Het uiteindelijke winstplaatje is een winst per aandeel van 0,95 dollar. Hiermee doet Mondelez het 6 dollarcent beter dan gemiddelde analistenverwachtingen (gav).
Qua vooruitzichten wijzigt het management niet. Het verwacht nog altijd een omzetgroei met tussen de 3 à 5%, voornamelijk gedreven door prijsstijgingen. Hiermee verwachten ze dat hun aangepaste winst per aandeel tussen de 7 à 9% zou stijgen. Deze cijfers blijven licht onder de gav.
KBC Securities over Mondelez
KBCS ziet dat Mondelez het meeste haalt uit een toch moeilijkere markt. Langs de ene kant hebben ze te kampen met nog steeds hoge kosteninflatie, met als belangrijkste voorbeeld de cacaoprijs. Langs de andere kant zie je ook dat de Amerikaanse consument (en bij uitbreiding maar in mindere mate de Europese consument) die prijsverhogingen minder en minder accepteert. Desondanks weet Mondelez in de huidige omstandigheden nog het meeste uit haar producten te halen en de balans nog relatief goed in stand te houden. De vraag blijft uiteraard of de kosteninflatie opnieuw snel zal kunnen zakken vooraleer de consument het begeeft. Hierbij zal de macro-economische situatie een belangrijke rol spelen.
De analist van KBC Securities, Tom Noyens, blijft bij zijn 'Houden'-aanbeveling met ongewijzigd koersdoel van 74 dollar.