di. 27 apr 2021

Uit de kwartaalresultaten van Tesla blijkt dat de groep 518 miljoen dollar binnenhaalde via de verkoop van 'groene emissierechten'. De nettowinst klokte af op 438 miljoen dollar en werd gespekt werd door een meerwaarde van 101 miljoen dollar na de verkoop van 272 miljoen dollar bitcoins en werd tevens afgeroomd door een uitbetaling van 299 miljoen dollar aan Elon Musk (in ruil voor het bereiken van eerder bepaalde doelstellingen). Tesla verkocht ook auto's en deed dat 13% goedkoper dan een jaar eerder. Het mikt op 50% volumegroei in 2021. Maar het is wel het tweede kwartaal op rij waarin Tesla de verwachtingen voor de operationele winst mist, omdat de kosten sneller stijgen dan analisten hadden gedacht.
Kwartaalresultaten Tesla
Tesla boekte in het eerste kwartaal 10,39 miljard dollar omzet (verwacht;: 10,36 miljard dollar), goed voor 0,93 dollar winst per aandeel (verwacht: 0,80 dollar). Die winst per aandeel werd negatief beïnvloed door hoger dan verwachte kosten van op aandelen gebaseerde beloningen, maar werd ook aangedikt door een winst van 101 miljoen dollar op de verkoop van bitcoins. Verder speelde lager dan verwachte belastingen en rentelasten eveneens een rol.
Het bedrijfsresultaat (EBIT) - zonder rekening te houden met de inkomsten uit kredieten voor emissievrije voertuigen - bedroeg 493 miljoen dollar. Dat is 39% lager dan verwacht, ondanks dat de brutowinstmarge 22% bedroeg (verwacht: 21,4%). De oorzaak is een 13% lagere gemiddelde verkoopprijs en hogere kosten voor onderzoek en ontwikkeling (R&D) en algemene kosten. De daling van de verkoopprijs volgt uit een lagere verkoop van de duurdere Model S en Model X versies, aangezien die zich opmaken voor de lancering van de volgende generatie. Ook speelde mee dat de verkoopprijs in China lager ligt, en net daar ging een groot deel van de leveringen naar toe.
Alles bij elkaar genereerde Tesla het voorbije kwartaal 293 miljoen dollar aan vrije cashflow, ruim boven de verwachte negatieve kasstroom van 61 miljoen dollar. Dat is te danken een de instroom van werkkapitaal.
Vooruitblik
Bij de toelichting van cijfers werden nog een reeks bijkomende nieuwtjes meegedeeld:
- Tesla streeft naar een gemiddelde volumegroei van 50% over meerdere jaren. Een groei van 50% in 2021 moet zich vertalen in een verkocht volume van zo'n 750.000 auto's.
- Het bedrijf verwacht dat de vestigingen in Austin en Berlijn later dit jaar met de productie zullen starten.
- De fabriek in Fremont wordt klaargemaakt voor de productie van de Model S en Model X die een facelift kregen.
- Tesla verwacht dit jaar nog een volledig zelfrijdende dienst te kunnen lanceren.
Concurrentie op de loer
Analisten die niet negatief zijn over het Tesla-aandeel hebben de laatste tijd verwoede pogingen gedaan om de koers van het aandeel te rechtvaardigen. Zo rekenen sommigen op inkomsten uit de verkoop van software en batterijen. Bovendien lijkt de aandelenkoers van Tesla ervan uit te gaan dat het bedrijf zijn leiderschap in batterijtechnologie tot in de eeuwigheid zal kunnen behouden. Bovendien zijn veel beleggers er dankzij de media-aandacht voor 'Autopilot' van overtuigd dat Tesla ook leider is in zelfrijdende technologie.
Al die aannames zijn volgens KBC Asset Management-analist Kurt Ruts momenteel per definitie niet te weerleggen. En dat is nu juist het mooie ervan. Beleggers zijn als het ware bereid om een fikse 'droompremie' te betalen voor het aandeel. Een aandeel wordt ook wel ‘perfect geprijsd’ genoemd, als het al het potentieel toekomstige positieve nieuws incalculeert. In die zin is Tesla niet alleen 'priced to perfection' maar volgens analist Kurt Ruts ook 'priced for world dominance'. Tesla is immers meer waard dan de 8 grootste autofabrikanten samen.
Anderzijds komt de concurrentie in het segment van elektrische wagens echt van de grond. Volkswagen (KBC AM: “Houden”-aanbeveling, koersdoel: 300 euro) richtte zich na Dieselgate volledig op elektrische auto’s en heeft daardoor vandaag waarschijnlijk de beste papieren om Tesla op korte termijn de loef af te steken. In het massasegment lanceerde het bedrijf onlangs de ID.4 (concurrent voor Tesla's Model Y), nadat het in september 2020 de ID.3 had uitgebracht. In het luxesegment voor elektrische wagens boekt het succes met de Porsche Taycan en de Audi e-tron. Andere klassieke autofabrikanten creëren ook 'buzz' met hun nieuwe aanbod van elektrische wagens. Zo heeft Mercedes net zijn EQS gelanceerd, die van analisten veel lof kreeg.
KBC Asset Management over de resultaten van Tesla
Dit is het tweede kwartaal op rij waarin Tesla de verwachtingen voor operationele winst mist. De kosten stijgen sneller dan de consensus voorspelt.
KBC Asset Management blijft om de eerder aangehaalde redenen voorzichtig over het aandeel. Onze analist bevestigt zijn “Verkopen”-aanbeveling, maar trekt het koersdoel wel op van 90 naar 150 dollar.