vr. 27 okt 2023
Op het eerste gezicht liggen de resultaten van Unilever in lijn met de verwachtingen, vertelt KBC Securities-analist Tom Noyens. De omzet groeide afgelopen kwartaal met 5,2%. Tom Noyens mikte zelf op een groei met 5%. Net als bij andere consumentenbedrijven is de groei gedreven door prijsstijgingen. Gemiddeld werden Unilever-producten 5,8% duurder.
Diepvries ligt nog vol ijsjes
De prijsstijgingen waren hoger dan Tom Noyens had verwacht. Terwijl het de verkoop met 0,6% daalde. kenden. Die daling valt bijna volledig toe te schrijven aan de ijsdivisie, met de merken Magnum en Ben & Jerry’s. Het mindere weer had duidelijke impact op de ijsverkoop.
In het algemeen zijn de cijfers van Unilever, buiten de ijsdivisie, zeker niet slecht, vindt Tom Noyens. De verkopen in de opkomende markten blijven groeien met 8,3%, waarbij prijsstijgingen 5,6% van de groei leveren.
In de ontwikkelde markten is er in totaal een groei met 0,8%. Die komt er door de hogere prijzen (+6,3%, wat lager dan is de +8% van vorig kwartaal) en de lagere volumes (-5.2%, vorig kwartaal was dat nog -2.4%). Zoals eerder vermeld is mindere prestatie van de ijsdivisie de boosdoener. Bij de andere divisies (schoonheids- en welbehagenproducten, persoonlijke verzorging, verzorgingsproducten voor thuis en voeding) ziet Tom Noyens wel nog een mooie balans in de prijsstrategie en de volumegroei.
Prijsverhogingen wegen op marktaandeel
Unilever herhaalde de jaarvooruitzichten met een groei aan de bovenkant van de ‘3 à 5%’-vork en een kleine margeverbetering. Maar Tom Noyens merkt op dat het percentage van producten dat marktaandeel wint verder is afgegleden naar ‘slechts’ 38%. Dat was nog 41% in het tweede kwartaal en 48% het eerste kwartaal van dit jaar.
Er is dus een duidelijke neerwaartse trend. De prijsverhogingen zorgen dat consumenten naar witte producten of merken van de concurrentie (blijven) grijpen.
Het management kondigde ook een nieuwe strategische visie aan. Al vindt Tom Noyens niet dat het om een grote strategische wijziging gaat. Unilever zal meer nadruk leggen op snellere groei, productiviteit via simpliciteit en een cultuur gericht op prestaties. De nadruk wordt gelegd op de 30 ‘power’-merken, die momenteel 70% van de omzet uitmaken. Veel nadruk ligt er ook op de optimalisatie van de selectieve portefeuille optimalisatie en verhogen van de brutomarges.
KBC Securities over Unilever
Tom Noyens vindt de huidige kwartaalcijfers niet slecht. Op de ijsdivisie na is de groei gezond, met de opkomende markten als beste presteerder. Hij is wel teleurgesteld in het afnemende percentage van de martkaandeelwinst. De consument maakt blijkbaar rationelere keuzes in de supermarkt.
De strategische ‘ommezwaai’ vindt hij niet vernieuwend. Ze klinkt goed, maar hij mist vooralsnog de uitvoering ervan.
De koers van het Unliver-aandeel houdt al rekening met veel slecht nieuws. Als de nieuwe CEO effectief een culturele omslag in het bedrijf kan realiseren, kan het advies naar omhoog. Maar voorlopig kampt Unilever vooral met een minder happige consument. Daarom verlaagt Tom Noyens het advies van ‘Kopen naar ‘Houden’ met een vernieuwd koersdoel van 4.000 GBPp (was 5.200 GBPp).
De koers van het Unilever-aandeel bedraagt momenteel 3.877 GBPp (-0,59%).