wo. 23 okt 2024

L'Oréal?
L'Oréal is het grootste cosmeticabedrijf ter wereld. Het verkoopt make-up, parfums en verzorgingsproducten voor de huid en het haar en verricht ook onderzoek op vlak van dermatologie. Het bedrijf heeft bekende merken, al dan niet onder licentie, zoals Lancôme, Ralph Lauren, Armani, Biotherm, Garnier, Maybelline, Redken en Vichy.
Samenvatting:
- L'Oreal mist grotendeels de verwachtingen, voornamelijk gedreven door… jawel China
- Omzetgroei op jaarbasis kwam uit op +3.4%, met in het geheel een gemiddelde analistenverwachting (gavv) van +6%
- Per geografisch gebied is dit als volgt:
- Europa: +5.6% <-> gav 6%
- Noord-Amerika: +5.2% <-> gav +3%
- Noord-Azië (China) -6.5% <-> gav +5%
- Zuid-Azië: +8% <-> gav +13%
- Latijns - Amerika: +8.6% <-> gav +8.4%
- En groei per divisie:
- Professionele producten: +6.1% <-> gav +3%
- Consumenten producten +1.4% <-> gav +3.5%
- Luxe-producten +5.8% <-> gav +7%
- Dermatologische producten: +0.8% <-> gav +10%
- Commentaar van het management bij de resultaten:
- Het management verwijst de lagere omzetcijfers toe aan de afbouw van voorraad bij de winkelketens, een slecht seizoen voor zonnecrème, en een mismatch in product innovaties die eroor zorgde dat er minder nieuwe producten verkocht konden worden.
- Omtrent China, ziet L'Oreal dat de marktcondities zelfs nog moeilijker zijn geworden. Het management ziet dat de algehele markt stelselmatig is afgenomen de voorbije kwartalen en het nog geen teken van verbetering mag waarnemen. L'Oreal geeft wel aan dat ze flexibel kunnen opereren in China, wat zoveel betekent als: we kunnen makkelijk snijden in personeelskosten.
- In Amerika is de situatie beter, voornamelijk dankzij goede luxe- en professionele verkoopcijfers. Hun divisie 'consumentenproducten' daarentegen stelde wat teleur, omdat L'Oreal vooral de lager inkomsten groep minder ziet spenderen. Omtrent de verkiezingen verwacht L'Oréal niet al te veel moeilijkheden.
- Voor het vierde kwartaal van 2024 verwacht het management een zelfde beeld als het derde kwartaal. Dus algemeen gezien is dat niet heel veel soeps. Maar voor 2025 verwacht het management wel opnieuw aan te mogen knopen met de groei die we zagen voor de COVID-pandemie, maar met andere groeimotoren: niet China, wel Europa en VS. Hadden we al eens gezegd dat management de toekomst met een zeer roze bril durft te bekijken?

KBC Securities over L'Oréal
Waar de analist van KBC Sccurities, Tom Noyens, de vorige keer de aanbeveling verhoogde van "verkopen" naar "houden" dacht hij dat het ergste van China ingecalculeerd zou zijn, maar dat het risico nog wel groot was op nog meer negativiteit (vandaar geen 'kopen'-aanbeveling). Tom zegt dat deze thesis nog steeds standhoudt maar dan op een lager niveau. Tom ziet dat China nog verder is afgenomen in het derde kwartaal ten opzichte van het tweede kwartaal. L'Oreal moet haar groeicijfers tegenwoordig vooral gaan zoeken in de meer mature Europese en Noord-Amerikaanse markt. Qua groei lijkt het management nu zelfs te kennen te geven dat ze China zelfs volledig afschrijft voor de korte en (nu ook) midden lange termijn.
Wel blijft Tom L'Oréal, zeker kijkend naar haar cijfers, de sterkste binnen de sector vinden. Zelfs ondanks een zeer negatief klimaat ziet Tom dat L'Oréal nog steeds goede groeicijfers laat optekenen en nog veel tractie ondervindt in de mature gebieden met haar meer luxeproducten. Dat is zeker interessant omdat daar aan hogere marges verkocht kan worden. Dus volledig afschrijven wil Tom zeker niet doen. Maar de nabije toekomst blijft nog steeds zeer bewolkt. Tom handhaaft zijn 'Houden'-aanbeveling maar verlaagt het koersdoel naar 365 EUR door verder knippen in de Chinese verwachtingen.