vr. 7 feb 2025

De verkoopcijfers van L’Oréal vielentegen met een groei met 2,5%, lager dan de verwachte 3,9%. Het luxesegment en de Noord-Amerikaanse markt presteerden minder goed dan verwacht. De winst per aandeel was echter 4% boven de verwachtingen, gedreven door licht stijgende marges en lagere belastingen, aldus KBC Securities-analist Tom Noyens.
L'Oréal?
L'Oréal is het grootste cosmeticabedrijf ter wereld. Het verkoopt make-up, parfums en verzorgingsproducten voor de huid en het haar en verricht ook onderzoek op vlak van dermatologie. Het bedrijf heeft bekende merken, al dan niet onder licentie, zoals Lancôme, Ralph Lauren, Armani, Biotherm, Garnier, Maybelline, Redken en Vichy.
Verwachtingen voor 2025
Zoals gewoonlijk gaf L’Oréal geen harde cijfers, maar hun mantra blijft: "We blijven vol vertrouwen dat L’Oréal beter kan presteren dan de gehele schoonheidsmarkt." Betreffende deze markt ziet L’Oréal een positief scenario met een jaar van groei in verkoopcijfers en winstcijfers, waarbij de grootste groei in het tweede deel van het jaar zal plaatsvinden.
In 2025 zal L’Oréal het zonder Ms Bettencourt moeten rooien. Ze zet een stapje terug en verlaat de raad van bestuur. Haar twee zonen en de CEO van de family holding blijven wel in de raad.

KBC Securities over L’Oréal
Al bij al zijn de cijfers niet om heel blij van te worden, zegt Tom. Al kan dat gezegd worden over de gehele 'beauty market'. In dat perspectief zijn deze cijfers zeker niet slecht. Maar van L’Oréal, als meest kwalitatieve in de sector, verwacht Tom toch meer. Zeker als hij kijkt naar de waardering van het bedrijf.
Hij beschouwt de premie ten opzichte van de concurrentie op de beurs nog steeds als correct, dankzij de kwalitatievere portfolio en betere prestaties. Maar als geheel zit de sector in moeilijk vaarwater en daar heeft L’Oréal dus ook last van.
Daar bovenop merkt Tom op dat de luxedivisie en ook Noord-Amerika het minder doen dan verwacht. Nog steeds positieve cijfers, maar een stelselmatige daling. Dat zijn voor L’Oréal nochtans belangrijke groeidivisies. Tom houdt ze sterk in de gaten, want ze bepalen in grote mate hoeveel beter dan de markt L’Oréal kan presteren.
Al bij al geen cijfers die glanzen, maar wel beter dan de gehele 'beauty markt'. Dat bewijst dat L’Oréal nog steeds het meest kwalitatieve merk is in een mindere sector. Dat gegeven zit echter al in de waardering, waardoor hij weinig opwaarts potentieel voor het aandeel ziet. Het advies blijft 'Houden' met een nieuw koersdoel van (365 naar) 345 euro.
Ter info: Tom verlaagde in zijn vorige bijdrage over L'Oréal ook al het koersdoel.
