wo. 9 okt 2024

Pepsico is een van de eerste, grote Amerikaanse bedrijven dat met de derdekwartaalresultaten komt aandraven. KBC Securities-analist Tom Noyens nam ze door…
Pepsico?
Pepsico produceert en verkoopt koolzuurhoudende en niet-koolzuurhoudende dranken, alsmede snacks in de vorm van chips. De bedrijfssegmenten zijn Pepsi-Cola, Frito-Lay, Tropicana en Quaker Foods. Hun frisdrankdivisie vertegenwoordigt 32% van de frisdrankindustrie in de VS. Producten zoals Lays, RufVes Potato Chips, Tostitos en Fritos hebben een aandeel van ongeveer 58% in de snackchipsindustrie in de VS.
Lagere organische omzet in ‘t verschiet
Hieronder geeft Tom de omzetcijfers per divisie weer. Met ‘consensus’ bedoelt hij de gemiddelde analistenverwachting (gav).

De brutomarge komt uit op 55.5%, waarbij de gav slechts mikte op 54.9%. De operationele marge komt uit op 17.9% (gav: 17.4%). De winst per aandeel komt zo uit op 2,31 USD (gav: 2.29 USD), wat een groei is met 3% op jaarbasis
Pepsico gaat nog steeds uit van een winstgroei per aandeel van 'minstens' 8%. Het bedrijf verlaagt wel haar organische omzetgroei (omzet groei zonder overnames) naar 'lage enkele cijfers'. Hiervoor werd nog gecommuniceerd dat Pepsico op eigen kracht nog zou groeien met 'ongeveer 4%'.
Het management verwacht dat de komende maanden de internationale markten betere cijfers zullen kunnen voorleggen dan de Noord-Amerikaanse divisies. De inflatoire kosten zullen verder afnemen, maar bepaalde ‘inputkosten’ (totale kosten die tijdens de productiefase van een product worden gemaakt) blijven nog wel aan de hoge kant.
KBC Securities over Pepsico
“De cijfers en uitleg zijn kort samen te vatten: de verkoopcijfers vallen wat tegen, maar Pepsico haalt er meer winst uit”, zegt Tom. “Op het eerste gezicht klinkt dat niet zeer negatief, want uiteindelijk is voor een investeerder winst halen uit je investering het allerbelangrijkste. Toch wil ik er niet te licht overgaan. Een betere organische groei had namelijk veel druk kunnen wegnemen. De markt zit immers al even met schrik omtrent de slabakkende omzetgroei.”
“Na de pandemie-inflatie mochten beleggers, begrijpelijk, niet al te veel hoge groeicijfers verwachten, maar de nieuwe opwaartse beweging laat toch op zich wachten. Ik merk dat Quaker Foods nog steeds te kampen heeft met terugroepacties, waardoor het ver weg blijft van het potentieel dat het nog wel steeds in zich heeft. Maar ook alle andere markten blijven onder de verwachtingen.”
“Het management kondigde aan dat ze meer zullen investeren in het aantrekkelijk maken van de Pepsico-producten, met een focus op de belangrijke Frito-Lay-divisie in Noord-Amerika. Als we ook kijken naar hun Noord-Amerikaanse Pepsico-divisie, dan zien we dat deze niet zo goed scoort, in tegenstelling tot grotere broer Coca-Cola, die wel een betere organische groei liet noteren de voorbije kwartalen.”
“Is dit allemaal reden tot paniek? Nee, zeker niet. Deze omzetcijfers zijn niet barslecht. De lat voor Pepsico ligt na enkele mindere kwartalen niet meer zo hoog, in tegenstelling tot, bijvoorbeeld Coca-Cola. En we zien dat Pepsico nog steeds zeer effectief blijft presteren. Zo weet het bedrijf met het winstcijfers keer op keer sterk te presteren dankzij hun digitale strategie, die nu echt op snelheid lijkt te komen.”
“We kijken uit naar specifieke programma's die Pepsico zal lanceren om meer animo te krijgen op het bovenste lijntje van de resultatenrekening (de omzet) en we hebben er nog steeds vertrouwen in dat het sterke management hierin zal slagen. De huidige koers is historisch gezien ondergewaardeerd en biedt potentieel bij verbeterde cijfers. We blijven dan ook bij onze ‘Kopen’-aanbeveling, maar verlagen wel licht het koersdoel, van 205 naar 200 USD.
