do. 17 okt 2024

Nestlé maakte haar resultaten voor het derde kwartaal van 2024 bekend en die cijfers munten niet uit, stelt KBC Securities-analist Tom Noyens.
Nestlé?
Nestlé SA is een Zwitserse onderneming die actief is in de voeding-, gezondheid- en welzijnssector. Het is de holdingmaatschappij van de Nestlé Groep, die dochterondernemingen, geassocieerde ondernemingen en joint ventures in de hele wereld omvat.
Verbetering in China
De organische groei (groei zonder overnames) steeg met 1,9%. De gemiddelde analistenverwachting (gav) lag op 2,9%. Het verkochte volume steeg met 1,3% (gav: 2.2%). De gemiddelde prijs ging 0,6% hoger (gav: 1,1%).
In Noord-Amerika was er een krimp. Door het geven van promoties was de gemiddelde verkoopprijs lager. Nestlé denkt dat dat ook in het vierde kwartaal het geval zal zijn. In Europa temperde de groei. Ook in Latijns-Amerika was er een stagnering, door lagere voorraden bij de afnemers. China daarentegen kende wel een verbetering.
Lagere groeiverwachting voor 2024
Nestlé verwacht 2024 te eindigen met een organische groei van 2%, hiervoor was hun verwachting nog 3%. Ook ziet Nestlé de winst per aandeel stabiliseren terwijl het hiervoor nog uitging van een lichte stijging. Voor 2025 weigerde het management in zijn kaarten te laten kijken. Logisch, binnen enkele weken houdt Nestlé een 'capital markets day'. Hier zullen ze de nodige strategische wijzigingen bespreken.
KBC Securities over Nestlé
Ook Nestlé, net als zovele andere defensieve consumentenbedrijven (consumer staples), zit in de hoek waar de klappen vallen, stelt Tom. Door de sterke inflatie van de afgelopen jaren blijven consumenten nog steeds kijken hoe ze de prijs van hun winkelkar naar beneden kunnen halen, door bijvoorbeeld het kopen van niet-merkproducten. Nestlé heeft hier last van en doet er alles aan om dit te keren, kijk maar naar de sterke promotionele activiteiten die het doet in Amerika.
Het bedrijf kondigde vorig kwartaal al aan om meer tijd en geld te investeren in marketingcampagnes en innovatievere producten en er was de aanstelling van de nieuwe CEO. Dat alles lijkt nog niet meteen vruchten af te werpen. Het is afwachten tot de 'capital markets day' van 19 November. Op die dag zal Nestlé meer duiding geven over volgende strategische stappen die het zal zetten.
Verschillende geruchten doen de ronde en het ene is al iets waarschijnlijker dan het andere:
- verkoop aandeel in L'Oreal en met de opbrengst zou een aandeleninkoopprogramma opgestart worden. Dat lijkt Tom geen slecht idee gezien de huidige onderwaardering van Nestlé.
- Splitsing van Nestlé in twee of meer onderdelen. Waarbij de minder sterk groeiende bedrijven worden afgestoten of verkocht en Nestlé zelf zich zal focussen op de meest rendabele onderdelen (oa dierenvoeding, gezonde voeding,…) Ook dat beschouwt Tom als positief voor de aandeelhouder omdat het meer waarde kan creëren.
Beide strategische wijzigingen zijn wel zeer groot. Maar dat Nestlé indruk moet maken op de investeerder is wel een zekerheid. Dus we verwachten wel dat management met grote strategische wijzigingen zal afkomen om opnieuw meer groei in het vooruitzicht te stellen.
Met de huidige cijferdata in de hand komt Tom uit op een koersdoel van 102 CHF (komende van 108 CHF). Hij behoudt de ‘Kopen’-aanbeveling.
