wo. 6 mrt 2024

DHL?
DHL is het grootste postbedrijf van Europa. Het bedrijf biedt gepersonaliseerde diensten aan op het vlak van goederentransport, expressdiensten en betalingen aan consumenten en bedrijven. Het concern is opgedeeld in de divisies Deutsche Post & DHL.
Samenvatting
De resultaten voor het vierde kwartaal van 2023 kwamen, wat betreft hun bedrijfswinst (EBIT)-cijfer, 4% onder de gemiddelde analistenverwachtingen uit. KBC Securities ziet vooral dat het kostenplaatje hier de tegenvaller is. Qua vooruitzichten blijft DHL bij de vork van een EBIT tussen de 6-6,6 miljard euro, wat eigenlijk helemaal in lijn van de verwachtingen ligt. DHL is op de langere termijn positiever. DHL trekt de verwachtingen voor 2026 op naar 7,5-8,5 miljard euro. DHL heeft duidelijk geen interesse in DB Schenker.
Details
DHL heeft geen interesse in DB Schenker. DB Schenker, onderdeel van Deutsche Bahn, dat in handen is van de Duitse overheid stond al een tijdje te koop. De Duitse overheid is namelijk op zoek naar extra geld om bepaalde investeringen te kunnen ondernemen, vandaar ook dat het onlangs ook nog eens haar aandeel in DHL verlaagde. Aangezien zelfs na die verlaging de Duitse overheid nog steeds grootaandeelhouder zou blijven bij DHL, maakten veel analisten al snel de rekensom. Zo waren er geruchten dat de Duitse overheid namelijk wel geld wilde ophalen maar niet zozeer de controle wilde verliezen. Door het onderdeel dan te verkopen aan DHL konden ze beide wensen realiseren. Analisten huiveren echter van deze plannen. In de eerste plaats is staatsinmenging bij financiële markten zelden een goed idee. Daarnaast zou DHL onder druk van haar grootaandeelhouder mogelijks niet hard genoeg onderhandelen voor de beste prijs, want ja Duitsland wil nu ook eenmaal zoveel mogelijk geld krijgen voor de divisie. En als laatste is er ook wel vrees dat DB Schenker niet volledig in de strategie van DHL past en dat we niet van de grootste synergiën kunnen spreken. Andere spelers zouden meer hun voordeel uit deze transactie kunnen halen. We kunnen dus zeggen dat DHL’s desinteresse een ‘oef’ gevoel geeft.
Wat geeft deze desinteresse nog als extra voordeel? Meer mogelijkheden tot lekkertjes voor de aandeelhouders. Zo kondigde DHL ook ineens aan dat het haar aandeleninkoopprogramma zal opschalen met een extra 1bn EUR. Klinkt als muziek in de oren.
Kijken we dan verder naar hun resultaten van het vierde kwartaal dan klinkt dit al minder dan de liedjes van Pommelien. Zo kwam hun winst (EBIT) cijfer uit op 1,65 miljard euro, wat 4% onder verwachtingen ligt. Welke divisies scoorden vooral slecht: hun Express divisie met bijna 12% onder verwachtingen en DSC ( hun supply-chain divisie) 11.5% onder verwachtingen. Dit zouden hun sterkere divisies moeten zijn. Hun andere divisies zoals de e-commerce of de post en pakjes divisies scoorden wel beter dan verwacht, maar dit kon de algemene tendens niet helemaal keren. Wat is de oorzaak voor deze mindere cijfers? Volumes? Nee want hun volumes bij express kenden net een mooie groei, gedreven door een hoog piek seizoen. Het probleem ligt voornamelijk in waar de volumegroei plaatsvond. Zo groeide hun volumes voornamelijk in de geografiën waar DHL’s network nog niet optimaal is. DHL staat vooral sterk in de Europa-Azië as. Deze deed het relatief minder goed dan de andere verbindingen. Hierdoor moesten ze veel schuiven in hun netwerk en zagen ze de kosten stijgen. Ze konden namelijk hun efficiënt netwerk niet optimaal benutten..
Qua vooruitzichten verwacht DHL dat ze in 2024 een EBIT mogen realiseren die zal liggen tussen de 6 en 6,6 miljard euro. Dit komt helemaal overeen met de verwachtingen van analisten. Het management verwacht vooral dat de tweede helft van 2024 een minder begin van 2024 zal kunnen compenseren. Het management is optimistischervoor de verre toekomst. Zo zien ze een EBIT cijfer tussen de 7,5-8,5 miljard euro als haalbaar. Kostenreducerende programma’s en een beter gebruik van hun netwerk zullen hun daarbij helpen.

KBC Securities over DHL
Hoewel hun cashflow nu boven pre-pandemie cijfers uitkomt, is KBC Securities teleurgesteld in de cijfers van het vierde kwartaal. De volumes in hun expressdivisie kenden nog een mooie groei, maar KBCS had vooral nog iets meer van hun B2B (business to business) volumes verwacht, die eerder stabiel bleven. Het waren voornamelijk hun B2C volumes, dus naar consumenten, die mooi groeiden. Dat deze cijfers nu minder zijn dan verwacht, wil KBCS wel niet overdrijven. Zo hebben ze er een goede uitleg voor en zijn de vooruitzichten voor de iets verdere toekomst zeer positief. Dat ze nu ook formeel zeggen dat DB Schenker een no-go is, is een positief signaal.
De analist van KBC Securities, Tom Noyens, blijft bij zijn 'kopen'-aanbeveling maar verlaagt het koersdoel van 48 EUR naar 46 EUR.