vr. 31 jul 2020

Je zou het niet zeggen, afgaande op de beurskoers van Umicore (-6%), maar de gerapporteerde kwartaalcijfers waren beter dan verwacht. De bedrijfswinst bleef zelfs boven het niveau van een jaar eerder. Umicore rekent voor heel 2020 op een aangepaste bedrijfswinst die onder het niveau van 2019 zal liggen, omwille van zwakte in Catalysis en Energy & Surface Technologies. Een afboeking van 45 miljoen euro op de autokatalysatoren zet netjes in de verf waar de schoen knelt.
Cijferoverzicht
De halfjaaromzet (excl. metaal) daalde met ongeveer 4% tot 1,56 miljard euro (verwacht: -11,5% tot 1,45 miljard euro). De recurrente bedrijfswinst steeg met 1% tot 243 miljoen euro. Dat is netjes in lijn met de doelstellingen en zelfs beter dan gevreesd (-6,6% tot 223,9 miljoen euro). In lijn met de recente vooruitzichten steeg de bijdrage van Recycling aanzienlijk tot boven de verwachtingen), terwijl de winstgevendheid van zowel Catalysis als Energy & Surface Technologies ruim onder het niveau van een jaar eerder lag. De nettowinst zakt extra (van 148 naar 91 miljoen euro) omdat er 45 miljoen euro goodwill wordt afgeboekt op de waarde van de autokatalysatoren.
- Katalyse: de omzet ging 20% lager tot 571 miljoen euro (verwacht: -29% tot 508 miljoen euro) en de recurrente EBIT daalde met 75% tot 21 miljoen euro (verwacht: -62,5% tot 32,5 miljoen euro). De wereldwijde autoproductie daalde met 35% in de eerste jaarhelft, dan weet u meteen waar de terugval origineert. Wel positief is dat Umicore beter deed dan de algemene markt dankzij outperformance in China.
- Energy & Surface Technologies: de omzet daalde met 8% tot 557 miljoen euro (verwacht: -14% tot 522,1 miljoen euro) en de recurrente EBIT daalde met 47% tot 54 miljoen euro (verwacht: -45,6% tot 55,3 miljoen euro). het wereldwijde aantal elektrische wagens daalde met 17% de eerste jaarhelft, en zelfs met 25% uitgedrukt in gigawatt per uur (door de relatieve outperformance van hybride wagens). Umicore verwacht dat de voorraadcorrecties in de bevoorradingsketen de zwakke handelsomstandigheden in de tweede jaarhelft zullen verergeren. Het rapporteerde ook een lichte vertraging in de bouw van de Poolse fabriek, die nu naar verwachting in de tweede jaarhelft van 2021 in gebruik zal kunnen worden genomen.
- Recycling: de omzet van het old school paradepaardje steeg met 40% tot 440 miljoen euro (verwacht: +33% tot 417,7 miljoen euro) en de recurrente EBIT steeg met 151% tot 191 miljoen euro (verwacht: +111% tot 161 miljoen euro). Umicore profiteerde van een combinatie van hogere volumes, ondersteunende metaalprijzen en een gunstige bevoorradingsmix.
Vooruitzichten
Umicore herhaalde dat de bedrijfswinst (EBIT) voor 2020 onder het niveau van 2019 zal liggen, wat in lijn is met de verwachtingen van KBC Securities (-6%) en met die van de andere analisten (-9%). De bijdrage van Recycling zal echter ver boven het niveau van 2019 uitkomen, terwijl Catalysis en Energy & Surface Technologies onder dat waterpeil zullen belanden. Wel is het zo dat de omzet en de bedrijfswinst bij Catalysis ruim boven het niveau van de eerste jaarhelft zullen uitkomen, terwijl de gecorrigeerde EBIT in Energy & Surface Technologies in de tweede jaarhelft sequentieel zullen dalen. In Recycling kunnen de stevige prestaties niet worden geëxtrapoleerd naar de tweede jaarhelft, omwille van een geplande onderhoudsstop van 4 weken en seizoensgebonden effecten in andere bedrijven.
De visie van KBC Securities
De waardering van het aandeel wordt als ‘eerlijk’ beschouwd, zodat het ‘Houden’-advies en 44 euro koersdoel stabiel blijft. Centraal staat dat Recycling zal kunnen blijven profiteren van de hoge edelmetaalprijzen (die liggen 15% hoger dan het gemiddelde niveau van in de eerste zes maanden van 2020 en 35% hoger dan het gemiddelde niveau van in 2019) en de verbeterde beschikbaarheid van onder meer schroot en gebruikte autocats. De rentabiliteit in het EST-segment zal op korte termijn onder de voorspellingen blijven, maar het groeipotentieel blijft op middellange tot lange termijn enorm gezien de nog steeds vrij lage penetratie van elektrische wagens. De huidige waardering impliceert een koerswinstniveau van 29,6x voor 2021 en een EV/REBITDA waardering van 15,3x. Dat is redelijk in vergelijking met de sectorpositie en de lange termijn
