vr. 24 mei 2019

De koers van PostNL daalde recent van 2,3 naar 1,6 euro. Nochtans surfen post- en pakketjesdienstbedrijven wel degelijk mee op het succes van e-commerce, omdat de zogeheten “last mile” in hun kaart speelt. Maar de jongste kwartaalcijfers leren dat de omslag naar winst niet zonder slag of stoot gaat. Volgens Sr. Financial Economist Tom Simonts waarschuwt een recent rapport van Business Insider bovendien voor een extra stoot. Amazon.com zit namelijk niet stil en ook in Europa zijn de huidige marktleiders beducht voor de intrede van e-commercegiganten.
Slachtoffer van het eigen succes
Naast postbedrijven domineren pakketjesleveranciers als FedEx en UPS in de VS de markt van de “last mile”, zeg maar de afstand tussen het laatste sorteercentra en de uiteindelijke klant. Op basis van gegevens van FedEx, weliswaar van 2016, legde de Amerikaanse groep samen met collega UPS en US Postal Service de hand op 95% van alle e-commercebestellingen.
Maar door de snelle groei van het aantal online bestellingen is er capaciteit tekort, zeker ook omdat er in het verleden te weinig werd geïnvesteerd. Klanten moeten daarom langer op hun bestelling wachten en dat is niet naar de zin van kleinhandelaars zoals als Macy’s, Amazon.com, Bol.com, etc. Zij riskeren immers de beloftes aan hun klanten niet te kunnen waarmaken en die frustratie inspireert om zelf de handen uit de mouwen te steken.
Exit duopolie
Volgens Business Insider is Amazon.com perfect geplaatst om het feitelijke duopolie van UPS en FedEx op de Amerikaanse markt aan te vallen. De grootste online retailer beschikt over accurate klantengegevens die een leveringsdienst “op maat” toelaten die beter is dan wat de huidige spelers aanbieden. Die laatste investeren alvast in sneltempo in hun eigen netwerk om de toekomstige groei op te vangen, maar dat gaat op korte termijn ten koste van de winstmarges, wat op zijn beurt dan weer beleggers niet tevreden stemt.

Iedereen koerier
Als Amazon de aanval inzet, zal dat vooral via een substantieel lager tarief verlopen. Rondvraag leert dat een derde van de Amerikaanse klanten voor Amazon zou kiezen als die minstens 20% goedkoper zijn dan FedEx of UPS. Met zijn miljardenkasstroom zit Amazon.com alvast niet om centen verlegen om zich aan de laatste mile te wagen. En dus maken de troepen van Jeff Bezos daar ernstig werk van: ze moedigen eigen medewerkers aan om een eigen pakjesbedrijf op te starten, in ruil voor een cheque van 10.000 dollar (om de opstartkosten te financieren), drie maanden loon en een gegarandeerd volume pakjes om af te leveren. Daarnaast krijgen zo ook korting op verzekeringen, Amazon-bestelwagens en -uniformen.
Bouwen aan de toekomst
Ondertussen wordt via deelnemingen in Rivian (elektrische vrachtwagens) en Aurora (zelfrijdende wagens) ook geïnvesteerd in zelfrijdende technologie en de manier waarop die op de last mile kunnen worden ingezet. Met Scout heeft de groep alvast een eerste robotpostbode op pad gestuurd. Met de investering in Deliveroo gaf Amazon.com onlangs te kennen ook interesse te hebben in de Europese markt voor leveringsdiensten. Weliswaar van maaltijden, maar de stap van zeg maar een melkronde naar een volwaardige koerierdienst is snel gezet.
