wo. 2 okt 2024

Uit de eerstekwartaalcijfers (van het gebroken boekjaar ’24/’25) van Nike blijkt dat de omzet met 10% daalde 9% zonder wisselkoersfluctuaties). Dat is een tikkeltje onder de verwachtingen, zegt KBC Securities-analist Tom Noyens.
Nike?
Nike is 's werelds grootste producent van sportschoenen en - kleding. Het bedrijf biedt producten aan in heel veel sportdisciplines. Nike verkoopt producten onder het gelijknamige merk, maar ook onder de merknamen Jordan, Converse en Hurley. De verkoop gebeurt zowel via derde partijen als via een eigen winkelnetwerk.
Geografische verdeling aan constante wisselkoersen
- China: -4%
- Noord-Amerika: -11%
- EMEA: -12%
- APLA (Asia-Pacific & Latijns-Amerika): -2%
Over de verschillende verkoopkanalen valt voornamelijk de digitale verkopen op: -20% op jaarbasis, terwijl digitale verkopen enkele jaren geleden nog een van Nikes prioriteiten was. De winstmarges kwamen wel boven verwachtingen uit met een winst (EBIT)-marge van 12,1%, voornamelijk gedreven door besparingen aan de kostenkant:
- Lagere logistieke kosten;
- Lagere productiekosten;
- Lagere loonkosten.
Lagere vooruitzichten
De winst per aandeel komt uit op 0,7 USD, hoger dan verwacht, maar impliceert nog steeds een daling met 26% op jaarbasis.
Het belangrijkste punt is echter het intrekken van de vooruitzichten voor de verkoopcijfers van ’24/’25. Voorheen gaf Nike een voorspelde daling met 5% voor ‘24/'25 mee. Nu weerhoudt het bedrijf zich van specifieke cijfers. Het tweede kwartaal zou gelijkaardig zijn aan het net afgelopen eerste kwartaal en de tweede helft zou een lichte verbetering laten zien, stelt Tom.
Voorheen mikte Nike op een verbetering van de brutomarge met 0,1 à 0,3%. Dat werd nu: "een daling op jaarbasis".
KBC Securities over Nike
Het is duidelijk dat Nike zoekende is, zegt analist Tom Noyens. Na jaren van te weinig investeren in nieuwe innovatieve producten en nu er meer competitie is van zowel 'oude' concurrenten (adidas ) als nieuwe concurrenten (Skechers , ON, HOKA, Chinese concurrenten,…), hoopt Nike het tij te keren onder een nieuwe CEO. De grote vraag blijft of Elliott Hill, een man geboren met het Nike-logo op de borst, de nodige impulsen kan voor een koerswijziging kan geven.
Er hangen donkere wolken rond het nochtans sterke imago. Kwartaal na kwartaal vallen de cijfers tegen, voornamelijk in de digitale kanalen, waar ze in het verleden nog voor gelauwerd werden. Bij de vorige kwartaalcijfers werd er veel nadruk gelegd op een heropleving in het tweede deel van hun gebroken boekjaar '25, maar door dit nu terug in te trekken verliest Nike veel vertrouwen bij investeerders. Daarnaast zal Nike haar investeerdersdag, die gepland stond in november, voor onbepaalde tijd uitstellen. Dat geeft Tom de indruk dat de verhoopte transitie moeilijker zal worden dan gehoopt en dat het bedrijf nog niet uit de moeilijke periode is.
De laatste weken kende het aandeel een sterke stijging, nadat het aandeel bodemprijzen (+-71 USD) opzocht. Er is hoop dat Hill Nike nieuw leven kan inblazen en dat ook een Chinese heropleving Nike ten goede zou komen.
Tom beschouwt dat echter nog als te voorbarig. Het terugtrekken van eerdere vooruitzichten en het niet willen geven van nieuwe inzichten is meestal geen goed voorteken. Tom ziet moeilijke kwartalen in het verschiet. Hij verlaat zijn aanbeveling van ‘Houden’ naar ‘Verkopen’ en trekt het koersdoel naar beneden, door lagere verwachtingen voor '25 en ook deels '26, van 76 naar 73 USD.


Bron: KBC Securities