di. 11 feb 2025
KBC Securities zet luxebedrijf Kering op ‘Kopen’ en verhoogt koersdoel

Kering zit nog steeds in een heel negatieve periode, maar het lijkt erop dat de bodem nu wel bereikt is en er langzaam maar zeker opnieuw naar boven kan worden gekeken. Verkoopcijfers voor het vierde kwartaal van 2024 zakten nog met 12% naar 4 miljard euro, maar dit is wel 3% beter dan verwacht, aldus KBC Securities-analist Tom Noyens.
Kering?
Het Franse luxebedrijf omvat twee divisies: luxe en lifestyle. De grootste merknamen binnen de luxedivisie zijn Gucci, Bottega Veneta en Yves Saint Laurent (YSL). Het lifestylesegment omvat hoofdzakelijk het belang dat Kering in Puma aanhoudt. Kering is wereldwijd actief.
Zorgen om Gucci
Ondanks dat de verkoopcijfers voor het vierde kwartaal van 2024 3% beter waren dan verwacht (ze zakten wel met 12%), liet Gucci, goed voor ongeveer de helft van de omzet, ertg negatieve cijfers optekenen met een verkoopdaling met 24%.
De overige 'luxehuizen' deden beter dan verwacht. Voornamelijk Bottega Veneta was een lichtpunt met een groei van 12%. De EBIT (bedrijfswinst) zakt met 46% op jaarbasis, licht beter dan verwacht.
De marges daalden sterk, voornamelijk doordat de vaste kosten grotendeels stabiel bleven, maar de verkoopcijfers stevig daalden. Dat heeft een erg negatief gevolg, zeker bij Gucci dat haar marge met 51% zag dalen op jaarbasis.
Het management zegt dat de basis nu heel sterk staat. 2025 zal nog een transitiejaar zijn, maar CEO Pinault ziet dat zijn groep eindelijk een stabiel punt heeft bereikt waarop nu voortgebouwd kan worden. Een nieuwe creatief directeur bij Gucci, na het ontslag van Sabato De Sarno, moet zorgen voor nieuwe creatieve impulsen.

KBC Securities over Kering
“Je kan moeilijk zeggen dat de resultaten positief zijn wanneer je verkoopcijfers zakken met 12% en je winstcijfer zakt met 46%”, zegt Tom Noyens. “Maar omdat het sentiment en de verwachting bij Kering zo laag zijn, vallen deze resultaten al bij al mee. Wat op zich al goed nieuws is. Kering blijft nog steeds een groep die op zoek is naar zichzelf. “ (Ter info: de derdekwartaalcijfers kleurden bloedrood).
“De exponent daarvan zijn de gebeurtenissen bij de grootste divisie, Gucci. Dat vorige week haar creatief directeur, die er nog geen twee jaar aan de slag was, werd ontslagen, is het beste bewijs. Maar er zijn enkele lichtpunten, hoe fragiel ook. Zo ziet het management een sequentiële verbetering in China en ook de andere luxehuizen naast Gucci ondersteunen Kering.”
“Mijn conclusie na deze resultaten is dat Kering nog steeds in de problemen zit, maar dat de bodem nu wel bereikt lijkt”, stelt Tom. “2025 zal nog een lastig jaar zijn, maar er kan op gebouwd worden. Het aanwerven van een nieuwe gedreven creatief directeur bij Gucci zal een heel belangrijk aspect zijn om nieuw leven in het luxehuis te blazen, een nieuw “Tom Ford”-era zou hier het gedroomde scenario zijn.”
Tom Noyens verhoogt de aanbevelingvan 'Houden'naar'Kopen', omdat denkt dat het aandeel de bodem heeft bereikt en omdat hij uitgaat van een geleidelijke verbetering. Hij benadrukt wel dat het een weg van lange adem wordt met de nodige hindernissen op het pad. Gucci is zeker en vast nog niet volledig gered. Het blijft dan ook een aandeel voor de iets avontuurlijkere beleggers. Het koersdoel wordt verhoogd van 240 naar 290 euro.
