vr. 15 nov 2024

Coca-Cola?
De Coca-Cola Company bezit meer dan 500 merken in meer dan 200 landen. Het bedrijf produceert limonades, dieetdranken, light-dranken, waters, fruitsappen, energie- en sportdranken. Het is het grootste frisdrankbedrijf ter wereld, met meer dan twee keer het volume en de omzet van PepsiCo-dranken.
Zoals al meerdere keren besproken hebben veel basisconsumptiebedrijven er moeilijke jaren op zitten na de hoge inflatoire periode. Consumenten zagen hun winkelkar gevoelig in prijs stijgen en werden verplicht om meer te besparen en op zoek te gaan naar de goedkopere witte producten.
In de laatste Nielssen data, een data leverancier die probeert een beeld te krijgen via het samenrapen/aankopen van data van o.a. supermarkten kredietkaarten etc., ziet de analist van KBC Securities, Tom Noyens, hoopgevende cijfers. Hoewel de data zeker geen volledig beeld geven en gelimiteerd blijven, schetsen ze toch een optimistisch scenario. De volumes bij de meeste bedrijven zijn aan het stijgen.
Een beeld van de Nielsen data van enkele bedrijven die Tom opvolgt:
De data geven het vertrouwen om ons advies voor Coca-Cola opnieuw op te trekken. Tom had ze aanbeveling verlaagd naar 'houden' enkele weken geleden nadat het een sterke opwaartse beweging had vertoond en Tom niet veel kortetermijn opwaarts potentieel in de koers zagen.
Het aandeel is opnieuw bewogen naar een gezonde en aantrekkelijke waardering. Één van de oorzaken hiervoor is de vrees voor de impact van tarieven op een uiterst internationaal bedrijf als Coca-Cola. Hierbij maakt Tom de kanttekening dat de sterkte van het merk hen de mogelijkheid geeft om de tarieven door te rekenen in haar prijzen en bovendien is Coca-Cola geen bottelaar meer. Hierdoor is ze dus veel minder blootgesteld aan de tarievenoorlog dan sommigen mogelijks vrezen.
Tom verhoogt de aanbeveling van houden naar kopen bij een ongewijzigd koersdoel van 73 dollar.

Bron: KBC Securities