wo. 7 jun 2023
Inditex, de fashiongroep boven onder andere Zara, Massimo Dutti, Pull&Bear, … kon zeer goede kwartaalresultaten voorleggen, zegt KBC Securities-analist Tom Noyens. De grootste verassing is volgens hem dat de groeicijfers verbeterden doorheen het kwartaal en dus een vervolg zullen geven voor de cijfers in het huidige kwartaal.
Hoge marges
Inditex’ groeicijfers naar constante wisselkoersen kwamen op jaarbasis uit op een zeer mooie 13%. Uiteraard is niet enkel groei dat telt, ook de marges zijn een zeer belangrijke indicator. Inditex werkte aan een brutomarge van 60,5%, een record voor het bedrijf. Hiermee kan Inditex bewijzen dat de verbluffende omzet groei niet komt door verkoop aan braderijprijzen, maar aan recordmarges…
Wat maakt deze marges extra verbluffend? Ze komen er, ondanks macro-economisch moeilijkere tijden, hogere kosten voor onder andere personeel, grondstoffen en vele geopolitieke uitdagingen.
Goeie managementkeuzes
Dat Inditex deze tegenwind met uitermate gemak het hoofd kan bieden, komt door de strategische beslissingen die het management neemt. Het management opteerde ervoor om zich te diversifiëren van de competitie, via een upgrade van de kwaliteit van hun producten en een verdere groei van hun ‘bakstenen’ winkels. Verder staan ze sterk in het gebruik van technologie in de verkoop, marketing en logistiek van hun producten. Zo zullen ze vanaf de herfst/wintercollectie de ‘security tags’ verwijderen en vervangen door RFID die in de kleding verweven zit. Zo kunnen ze de verkoop in de winkels verder optimaliseren. Een andere interessante aanpak van Inditex prijzenstrategie is dat ze veel hogere prijzen vragen in landen buiten Europa. Zo berekende Reuters dat de prijzen van verschillende kledingstukken tot 91% hoger kunnen liggen in Amerika.
Groeiend marktaandeel
Als we kijken naar hun dichtstbijzijnde peer (H&M), dan zien we dat Inditex veel betere groeicijfers kan voorleggen. Inditex blijft binnen de fashionmarkt veel marktaandeel winnen, nog steeds… De laatste jaren krijgt Inditex veel competitie van nieuwe ‘fast fashion’, puur onlinespelers. De kwartaalcijfers zetten opnieuw het marktleiderschap en de strategie van het management in de verf. De strategische visie qua geografische spreiding, hogere aanwezigheid in de Amerikaanse markt en aandacht voor technologische ontwikkeling (RFID, digitale aanwezigheid,…) stelt Tom Noyens zeer tevreden.
Aangezien er ook meer en meer aandacht gaat naar de wegwerpcultuur van fashion, wil Inditex ook hier zijn steentje toe bijdragen. Daarom zal de bestaande “Zara pre-owned”-dienst, momenteel enkel in het VK beschikbaar, ook uitgerold worden richting Frankrijk, Duitsland en Spanje.
KBC Securities over Inditex
Deze zeer mooie kwartaalcijfers mét de goede outlook voor komende kwartalen maakt dat Tom Noyens Inditex ziet als “HET” bedrijf in de fashionindustie voor aandeelhouders. Smaken kunnen verschillen maar de balans en de inkomsten bekoren hem alvast wel. Hij behoudt daarom ook het ‘Koop’-advies en na aanpassing van de nieuwe cijfers in zijn model komt hij uit op een nieuw koersdoel van 37,5 euro (was voorheen 34,5 euro). De huidige koers van Inditex is 33,79 euro (+6,2%).