do. 24 okt 2024

Kering gaf, zoals verwacht, opnieuw een dieprood rapportje af met een groepsomzet die daalde met 16% op jaarbasis tot 3,79 miljard euro, aldus KBC Securities-analist Tom Noyens.
Kering?
Het Franse luxebedrijf omvat twee divisies: luxe en lifestyle. De grootste merknamen binnen de luxedivisie zijn Gucci, Bottega Veneta en Yves Saint Laurent (YSL). Het lifestylesegment omvat hoofdzakelijk het belang dat Kering in Puma aanhoudt. Kering is wereldwijd actief.
Tom bekeek de jaargroei per luxehuis:
- Gucci: -26%, terwijl Gucci instaat voor ongeveer 50% van de omzet van de groep, maar nog zwaarder doorweegt op vlak van groepswinst
- Yves-Saint Laurent: -13%
- Bottega Veneta: 4%
- Andere huizen: -14%
Hij bekeek ook de jaargroei per regio:
- Azië (ex-Japan): -28%, terwijl Azië goed is voor ongeveer 25% van de groepsomzet (voornamelijk dan China)
- West-Europa: -10%
- Noord-Amerika: -11%
- Japan: -3%
- Rest van de wereld: -3%
Nieuwe collecties moeten tij keren…
Volgens het management valt de nieuwe collecties van De Sarno (creatief directeur Gucci), die nu in grote getallen ten toon gesteld kunnen worden, in de smaak bij bestaande klanten. Dat dankzij betere kwaliteit en luxe-uitstraling. Maar de collectie zou nog meer tijd nodig moeten hebben om nieuwe klanten aan te kunnen trekken.
Op kwartaalbasis geeft Kering geen exacte cijfers qua marges mee (dat doen ze enkel op halfjaarbasis), maar het ziet er ook hier niet rooskleurig uit, denkt Tom. Het management verklaarde immers dat ook in de tweede helft van 2024 de marges verder onder druk staan, gedreven door een slechte mix: lagere verkopen van lederen handtassen met hogere marge en lagere verkopen in de meer winstgevende Aziatische markten.
…maar verwachtingen op korte termijn zijn niet fraai
Voor het vierde kwartaal verwacht Kering een gelijkaardige trend als het net afgesloten kwartaal (lees: ook nog een dieprood kwartaal). Hierdoor voel het zich opnieuw genoodzaakt om de jaarvooruitzichten verder naar beneden bij te stellen:
- De EBIT (winst) op jaareinde van 3 mijlard euro gaat naar 2,5 miljard euro
- De nettoschuld zal verder stijgen naar 11 miljard euro dit jaar

KBC Securities over Kering
Het is moeilijk om positief over Kering te worden met deze cijfers, zegt Tom. Op elk vlak scoort het barslecht. Er is één aspect waarmee het andere luxehuizen overtreft: de waardering van het aandeel. Momenteel bedraagt de huidige koers/winst-verhouding ongeveer 14… dat is absoluut ongezien voor een luxeconglomeraat. Ook als we een verdere negatieve daling voor volgend jaar mee in rekening nemen, komen we nog steeds aan een koers/winst-verhouding binnen 12 maanden van rond de 18. Dat oogt nog steeds extreem goedkoop.
Hoe lang, echter, zal Kering nog verder blijven bloeden?, vraagt Tom zich af. Buiten de goedkopere waardering is er niets positiefs aan Kering. De nieuwe Gucci-collectie mag dan in de smaak vallen, ze moet wel verkopen. Gucci: -26%...
Het eens zo populaire merk met een mooie, lange geschiedenis (de film ‘House of Gucci’ is een aanrader, volgens Tom) komt met cijfers die pijn doen aan de ogen.
Wil Kering beter doen, zal het moeten inzetten om Gucchi en China, stelt Tom:
- Gucci
- De nieuwe Gucci-CEO komt over van LVMH waar hij volgens insiders een goed parcours heeft kunnen afleggen. Zijn taak zal zijn om Gucci opnieuw op het rechte pad te zetten. Zijn belangrijkste en moeilijkste taak: van Gucci opnieuw een luxemerk maken en geen merk voor luidruchtige jongeren.
- Collectie De Sarno: het merk opnieuw op de voorposten doen belanden op modeshows en mensen doen dromen van de kledij.
- China:
- China is de belangrijkste markt voor Kering (niet enkel voor Kering, voor veel luxe-merken in het algemeen). China is qua regio een grote deel van de totale omzet, maar als je daar de verkopen bij telt van reizende Chinezen, die luxeproducten buiten China kopen, dan kom je volgens schattingen boven de 30% uit. Dus verbeteringen in de Chinese economie zullen voor Kering (en de rest) cruciaal zijn om opnieuw uit het diepe dal te klimmen.
- Een eerste shot kwam er enkele weken geleden met nieuwe Chinese stimuli, maar de impact daarvan lijkt opnieuw wat te zijn weggeëbd, met weinig ruchtbaarheid. Het management gaf overigens aan dat de ‘Golden week’, de week vakantie net na de stimuli- aankondiging, geen verbetering had teweeg gebracht.
Waarom zet Tom het Kering niet op 'verkopen'? De meeste negativiteit is nu in de koers ingerekend, stelt hij. Ook bij deze cijfers ziet hij geen nieuwe lijken uit de kast vallen. Het is voornamelijk meer van hetzelfde. Tom behoudt zijn 'Houden'-aanbeveling, maar verlaagd het koersdoel van 260 naar 240 euro.

Tom geeft ook nog een woordje uitleg over de derdekwartaalcijfers van Hermès (geen opvolging door KBC Securities):
“Hermès kende een mooi kwartaal met een groei aan constante wisselkoersen van 11,3% (de gemiddelde analistenverwachting lag op 10,9%). Wat opvalt is de sterke prestatie in de Aziatische markt (+7%). Ook de lederwarendivisie blijft sterk presteren met een groei met 17% (waarvan 9% afkomstig door prijsverhogingen). De groei is weliswaar opnieuw een graduele daling t.o.v. vorige kwartalen (de laagste kwartaalgroei sinds de pandemieboom). CFO Eric Du Halgouet ziet geen veranderingen in wereldwijde trends. De huidige koers/winst-verhouding komt nu wel in de buurt van de 50; allesbehalve goedkoop dus, besluit Tom.