vr. 26 jul 2019
15:50


BMW en Daimler. Gerenommeerde spelers in de auto-industrie die beiden knappe wagens afleveren: BMW geeft je rijplezier, Daimler geeft je klasse en een ongeëvenaarde afwerking. Het is ietwat met tegenzin dat KNC Senior Financial Economist Tom Simonts een “Hot” or een “Not” moeten toekennen, want beide aandelen krijgen van KBC AM een “Kopen” advies, met een koersdoel van 95 euro voor BMW en 68 euro voor Daimler. Op punten haalt Daimler het van BMW met een marginaal beter potentieel (45% vs 41%) op de koers.
NOT: BMW
- BMW zit in een periode van verhoogde investeringen om te voldoen aan de reglementering inzake CO2-uitstoot. Dat zal wegen op de winst en de vrije kasstromen.
- De groei van de autovraag stokt door de effecten van de nieuwe homologatieprocedure WLTP in Europa en door een zwakke Chinese markt. KBC AM verwacht wel geleidelijk beterschap naarmate het jaar vordert, voornamelijk vanuit China. Bovendien blijft China een structureel groeiverhaal.
- BMW zal kunnen profiteren van de lancering van nieuwe en vernieuwde modellen, in het bijzonder de lucratieve SUV’s. BMW heeft bovendien fors geïnvesteerd in elektrisch aangedreven wagens. Naar de toekomst toe is dit een goede zaak.
- BMW is een van de meest gegeerde automerken wereldwijd, met een sterke expertise in engineering en een solide balans. Het is ook geografisch goed gepositioneerd: BMW is wereldwijd aanwezig en heeft blootstelling aan groeimarkten. Maar dat maakt het wel gevoelig aan wisselkoersschommelingen.
- In vergelijking met sommige van zijn concurrenten heeft BMW een beperkte schaalgrootte.
HOT: Daimler
- Ook Daimler staat voor een periode van verhoogde kapitaalinvesteringen om te voldoen aan de reglementering inzake CO2-uitstoot. Om de directe concurrentie met Tesla aan te gaan, heeft het bovendien onder de noemer EQ een apart merk gecreëerd. Dat zal wegen op de vrije kasstromen.
- De groei van de autovraag stokt door de effecten van de nieuwe homologatieprocedure WLTP in Europa en door een zwakke Chinese markt. Ook voor Daimler verwacht KBC AM geleidelijk beterschap naarmate het jaar vordert, voornamelijk vanuit China. In China hinkte Mercedes vroeger achterop t.o.v. zijn directe concurrenten, maar de laatste jaren is het aan een forse inhaalbeweging bezig. China blijft voor de luxemerken een structureel groeiverhaal.
- De merknaam 'Mercedes' staat wereldwijd garant voor luxe en kwaliteit en profiteert van de groeiende vraag naar luxewagens in de opkomende markten. Vooral in China scheert Mercedes hoge toppen.
- De synergievoordelen tussen de vrachtwagen- en de luxewagendivisie zijn beperkt. Het opsplitsen van de divisies zou volgens KBC AM bijgevolg aandeelhouderswaarde creëren. Daimler heeft aandelenbelangen in Renault en Nissan in het kader van een samenwerkingsovereenkomst. Het nut van die aandelenbelangen is evenwel twijfelachtig.
