• NL
  • FR
BoleroPowered by KBC
menu

Orderdesk: 02 303 33 00

Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Analyse en InzichtAnalyse en Inzicht
  • PlatformenPlatformen
    • Bolero
    • Mobile
  • Markten en ProductenAanbod
    • Markten
    • Producten
  • Events en OpleidingenEvents
    • Opleidingen
  • AcademyAcademy
    • Producten
    • Platformen
    • Strategie & Analyse
  • TarievenTarieven
  • SupportSupport
    • Documentcenter
    • Veelgestelde vragen
    • Lexicon
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Bolero blog

  • Topic

  • Topic

  • Meest verhandelde ETF's van 2024

  • De wereld van ETF's

  • Bolero Live

  • Onze analisten

  • Beursboeken in de kijker

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  • Previous
  • Next

Als belegger wilt u niets missen van het financiële nieuws en de beursactualiteit. In deze blog volgt u elke dag van dichtbij op wat er reilt en zeilt op de financiële markten en krijgt u meteen de nodige duiding. 

Bijdragen

Deze blog komt tot stand dankzij bijdragen van de analisten van KBC Asset Management, KBC Securities, KBC Market Research en de economen, contentmanagers van Bolero en aandelenstrategen van KBC Groep:

Allison Mandra, Andrea Gabellone, Benjamin Wolff, Bérangère Bivort, Bernard Keppenne, Cora Vandamme, Dieter Guffens, Dirk Thiels, Ellen Van Tongelen, Guy Sips, Hans Dewachter, Jacob Mekhael, Jens Meersman, Jo Elsocht, Johan Van Gompel, Joren De Mesmaeker, Joris Franck, Kurt Ruts, Kristof Samoy, Laurent Convent, Lieven Noppe, Lynn Hautekeete, Mathias Janssens, Mathias Van der Jeugt, Marion Geubel,Michiel Declercq, Peter Wuyts, Philippe Delfosse, Sharad Kumar Surendran Palani, Siegfried Top, Thibault Leneeuw, Thomas Couvreur, Thomas Vranken, Tom Noyens, Tom Simonts, Wim Hoste en Wim Lewi.

Disclaimer

Deze publicatie van KBC Bank N.V. (Bolero) wordt uitsluitend ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als een specifiek en persoonlijk beleggingsadvies, een aanbieding of een uitnodiging tot een aanbieding, om de hierin vermelde financiële producten te kopen of te verkopen, noch onafhankelijk onderzoek op beleggingsgebied.

De dienstverlening die Bolero verschaft, is niet op beleggingsadvies gebaseerd. Bolero is het orderuitvoeringsplatform van KBC Bank N.V. waarmee transacties in ‘niet-complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) doorgaan op basis van ‘loutere uitvoering’ (“execution only”). Bolero voert geen ‘passendheidstoetsing’ uit bij transacties in niet-complexe financiële producten. De belegger die van deze dienstverlening gebruik maakt, beschikt dus niet over de bescherming van de toepasselijke gedragsregels. Transacties in ‘complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) kunnen pas uitgevoerd worden na een succesvolle passendheidstoetsing.  Transacties via Bolero gebeuren altijd op initiatief van de belegger. 

Bij het uitvoeren en/of doorgeven van transacties van beleggers houdt Bolero geen rekening met de daarmee verband houdende fiscale, juridische of boekhoudkundige aspecten van deze transacties, verstrekt zij geen advies met betrekking tot dergelijke aspecten en kan zij daarvoor derhalve niet aansprakelijk worden gesteld.

Beleggen in financiële producten houdt  risico’s in. Beleggers moeten in staat zijn om het economische risico van een belegging te dragen en het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk te verliezen.

Copyright © KBC Bank NV/Bolero. Alle rechten voorbehouden. Deze informatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm.

Deze blog bevat publicaties van KBC Securities NV (https://research.kbcsecurities.com/portal/portal.html#!/disclosures), KBC Asset Management NV (https://www.kbc.be/particulieren/nl/juridische-info/documentatie-beleggen.html#aandelen) en KBC Economics (https://www.kbc.com/nl/economics.html). Voor de externe bronnen raadpleegt Bolero verschillende nieuwssites. De bijdragen worden geselecteerd op basis van recente, concrete gebeurtenissen en publicaties. De redactie wordt verzorgd door Tom Simonts (KBC Securities) en door Jo Elsocht, Joren De Mesmaeker, Jens Meersman, Ellen Van Tongelen en Philippe Delfosse (marketing team Bolero, KBC Bank NV). KBC Bank staat onder toezicht van de FSMA.

wo. 27 feb 2019

15:03

Grote merken zijn nog niet ten dode opgeschreven

Deel deze pagina:

  • Tweet
  • Share
  • Share

Kraft Heinz stuurde vrijdag even een siddering door de wereld van de zogenaamde “Big Brands”. De groep worstelt immers met zijn Kraft-merk en schrijft met één pennentrek zo’n 15 miljard van de waarde af. Meteen kwam de positie van de grote merken ter discussie te staan.

Toevallig vond vorige week in het Amerikaanse Boca Raton ook het jaarlijkse congres van CAGNY (Consumer Analyst Group of New York) plaats, de hoogmis voor analisten van consumentenbedrijven. De CEO's en CFO's van de grote FMCG-multinationals (Fast Moving Consumer Goods) - lees: de klassieke grote merkenfabrieken zoals P&G, Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé, Unilever,… - tekenden present. KBC Asset Management kon er niet bij zijn, maar analist Benoit Debruyne wist wel de hand leggen op de belangrijkste thema’s die er werden besproken, en kwam tot de conclusie dat grote merken wel nog wat in hun mars hebben.

Groei, groei, groei

Terwijl de focus de voorbije 4 à 5 jaar vooral op besparingen, margeverbetering en M&A lag, lijkt het erop dat de bedrijven van omzetgroeiopnieuw prioriteit nummer 1 maken. Tegelijkertijd leeft het besef wel dat de kosten voor die omzetgroei zullen toenemen. Dit uit zich in investeringen in prijs (om het prijsverschil met private labels te verkleinen), innovaties (om aan de wijzigende consumentenvoorkeuren tegemoet te komen) en het reorganiseren van de bedrijfsstructuur (om wendbaarder te zijn, sneller te kunnen reageren op wijzigend consumentengedrag en innovaties sneller in de markt te lanceren).

Consumenten wakker geschud

Consumenten worden meer en meer milieubewust en dat uit zich ook in hun koopgedrag. Ze hebben een reden nodig om een bepaald merk/product te kopen: gezonde voeding, milieubewuste huishoudproducten, natuurlijke verzorgingsproducten, sociaal-geëngageerde merken… Bedrijven trachten hier op in te spelen door 'consumer-centric' te werken, wat zich vooral uit in gedecentraliseerde en lokale structuren. De wil en het bewustzijn van een Indische consument is namelijk niet dezelfde als die van een Belgische, Amerikaanse of Braziliaanse. Bovendien mengen bedrijven zich vaker in het publieke debat door middel van advertenties.

Omnichannel

Het toenemende belang en de impact van e-commerce en digitalisering kan onmogelijk onderschat worden. Bij een relevante zoekopdracht op Google of Amazon op de eerste pagina opduiken, kan echt wel een wereld van verschil maken. Tegen 2025 worden wellicht 20% van de dagelijkse boodschappen via e-commerce geplaatst. Momenteel is het aandeel van e-commerce voor de dagelijkse boodschappen nog redelijk beperkt, al zijn er geografisch grote verschillen (China: 50% vs. VK: 8% vs. VS: 5%). Een goed evenwicht vinden tussen de inspanningen voor de verkoop in fysieke winkels en online is dus enorm belangrijk.

Conclusie

‘Are Big Brands Dead?’ Niet noodzakelijk. Veel factoren zorgen er wel voor dat ze het moeilijker hebben: private labels, lagere drempel dankzij digital, snel wijzigend consumentengedrag, moeilijke onderhandelingen met retailers door alomtegenwoordig gevaar van Amazon,… Maar Big Brands die erin slagen om hun structuur om te bouwen van een logge multinational naar wendbare lokale units die snel trends kunnen oppikken, de middelen en vrijheid hebben om die trends snel om te zetten in nieuwe producten en bovendien snel op de markt te brengen, zullen blijven bloeien. Ze beschikken over het niet te onderschatten voordeel van schaal. En met die schaal zijn ze in staat om meer consumentendata te verzamelen. Mits een degelijke verwerking van die data en dito vertaling in een (digitaal) marketingplan, waarvoor ze ook diepere zakken hebben, zullen die Big Brands nog een hele tijd ‘alive and kicking’ blijven.

De conferentie sterkt KBC Asset Management in het vertrouwen in Unilever dat een “Kopen”-advies verdient, met een koersdoel van 57 euro. Het bedrijf geeft enorm veel macht en vrijheid aan haar lokale teams, wat hen die broodnodige wendbaarheid schenkt. Unilever bracht op de conferentie bovendien een indrukwekkende uiteenzetting over zijn digitale plannen, waarbij niet alleen op marketing gefocust wordt, maar ook de hele supply chain betrokken wordt. En 60% van de omzet komt uit de opkomende markten, waarvoor de sterren grotendeels gunstig staan om in 2019 een sterke groei af te leveren.

Naar overzicht
Beleg online met inzicht
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
Analyse en Inzicht
  • Analisten
  • Bolero Blog
Platformen
  • Bolero
  • Mobile
Markten en Producten
  • Markten
  • Producten
Events en Opleidingen
  • Events
  • Opleidingen
Academy
  • Producten
  • Platformen
  • Strategy & Analyse
Tarieven
  • Tarieven
Support
  • Algemene voorwaarden
  • Documentcenter
  • Lexicon
  • Veelgestelde vragen
  • Klachten
  • FAQ: MiFID II
Over Bolero
  • Bolero vandaag
  • Relatie KBC & Bolero
  • Nieuws
  • Werken bij Bolero
Award

Ontdek ook:

Bolero Crowdfunding

  •   Home
  • Analyse en Inzicht
  • Platformen
  • Markten en Producten
  • Events en Opleidingen
  • Academy
  • Tarieven
  • Support
Powered by KBC }}

Powered by KBC

  • © Bolero 2025
  • Privacy statement
  • Juridische voorwaarden
  • Sitemap
  • Cookie Voorkeursinstellingen