di. 11 mrt 2025

D'Ieteren?
D'Ieteren Groep is een familiebedrijf dat historisch gegroeid is als exclusieve verdeler van het merk Volkswagen in België. De grootste positie van de groep is echter zijn participatie van 50% in Belron, de wereldleider op het gebied van de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing (VGRR). Daarnaast heeft D'Ieteren Group een belang van 40% in TVH parts, een toeleverancier van wisselstukken voor vorkheftrucks, een belang van 100% in het notitieboekjesbedrijf Moleskine en een belang van 100% in Parts Holding Europe (PHE), een leverancier van wisselstukken voor wagens.
D'Ieteren rapporteerde goede resultaten voor 2024 met een aangepast geconsolideerde winst voor belastingen die met 9,6% steeg exclusief de financieringsimpact tot 1,065 miljard euro (verwachting KBC Securities: 1,018 miljard euro, gemiddelde analistenverwachtingen (gav): 1,006 miljard euro). De beter dan verwachte prestaties werden grotendeels gedreven door Auto, terwijl Belron in grote lijnen in lijn presteerde. De vooruitzichten waren echter licht teleurstellend, waarbij de groep rekende op een lichte daling van de winst 924 miljoen euro op vergelijkbare basis (verwachting KBCS: 995 miljoen euro, gav: 974 miljoen euro).
Belron
- De organische omzet steeg met 5,8% tot 6,46 miljard euro, terwijl op 6,47 miljard gemikt werd. Dat werd aangedreven door 1,5% volumegroei en positieve prijsmixeffecten, terwijl de autonome groei iets afgezwakt werd door milde weersomstandigheden en het vermijden van schadeclaims in de VS door de hogere verzekeringspremies. De groei in de VS bleef daardoor beperkt tot 0,2% in 2024, tegenover 15,6% in de EU en 9,8% in de rest van de wereld. Stijgende verzekeringspremies zullen een impact blijven hebben in 2025, zodat de organische groei ergens rond 5% moet landen. Onze analisten mikten op 6,5%.
- De bedrijfswinst van Belron dikte vorig jaar met 10,5% zoals verwacht aan tot 1,37 miljard euro, dankzij een margeverbetering met 70 basispunten tot 21,2%. En die marge moet in 2025 door kunnen stijgen tot 23%, dik 180 basispunten meer op jaarbasis. Dat komt omdat transformatiekosten wegvallen en er “flexibeler” zal worden omgegaan met het behouden van personeel.
- Op de balans zien we ook de impact van de forse hogere rentebetalingen, volgend op de grote herfinanciering van vorig jaar. Daardoor komen er zo’n 160 miljoen euro extra rentekosten, wat in combinatie met een stijging van het werkkapitaal de schuldgraad op 5,15x bracht. Dat is hoog, maar wel al minder dan de geschatte 5,5x ten tijde van de kapitaalherstructurering.
Auto
- D'Ieteren Auto kende een topjaar, ondanks de bedrijfsopbrengsten 0,5% daalden tot 5,27 miljard euro, wat lichtjes boven de verhoopte 5,23 miljard euro lag. Maar de bedrijfswinst (EBIT) trok vlot 21,2% hoger tot 269,7 miljoen euro en dat was fors meer dan de verhoopte 229 miljoen euro. Dat leverde een recordmarge van 5,1% op, onder meer dankzij een sterke verkoop van Porsche en strakke kostenbeheersing. Die marge moet in 2025 weer dalen naar ‘minstens’ 4% omwille van normalisatie en een daling van het aantal inschrijvingen van Belgische auto's,
- Te noteren is ook dat er een pak vrije kasstroom werd gegenereerd in 2024: een uitzonderlijk sterke 362 miljoen euro, zelfs, bijna 100 miljoen euro meer dan verwacht. Aan de basis ligt ene normalisatie van het orderboek, waar een heel pak orders uit werden afgewerkt. Dankzij deze evolutie is een dividendverhoging op groepsniveau mogelijk, al geven we mee dat er in 2025 wel weer een normaal niveau van vrije kasstroom te verwachten is.
TVH
- De omzet stelde wat teleur, want het cijfer dikte maar 3,4% aan tot 1,67 miljard euro terwijl op 1,70 miljard gemikt werd. Maar die trend was eerder wel al duidelijk, want begin 2024 werd nog op 10% groei gemikt, alvorens dat werd min of meer werd gehalveerd tijdens 2024. Aan de basis ligt een aanhoudend zwakke macro-economische omgeving, vooral in de VS. Voor 2025 wordt op dit moment op 5% omzetgroei gemikt, waarbij een hoger marktaandeel
- Positief was echter dat de bedrijfswinst ook in dit segment boven de lat uitkwam: 262 miljoen euro, terwijl op 257 mijloen werd gemikt, wat een margestijging van 13,6% tot 15,6% impliceert. Analisten hadden slechts op een stijging tot 15,1% gemikt, maar onderschatten blijkbaar de strikte kostenbeheersingseffecten en cybergerelateerde verzekeringsinkomsten. In 2025 moeten de marges wel lichtjes dalen, alweer omwille van een ‘normalisatiebeweging”.
PHE
- Ook hier werden de schattingen vlot overtroffen. De organische omzetgroei landde op 5,2% tot 2,76 miljard euro, terwijl op 2,73 miljard werd gemikt. Aan de basis liggen hogere volumes dankzij een stijging van het marktaandeel, iets wat zich in 2025 moet doorzetten. De autonome omzetgroei kan dit jaar daardoor meer dan 10% aandikken, ver boven de verhoopte groei met 4%. Noteer in dat verband ook dat PHE een meerderheidsbelang in Top Part wil kopen om het geografische bereik naar Ierland uit te breiden. In 2024 zette Top Part zo’n 50 miljoen euro om.
- Ook op de marge-evolutie viel vorig kwartaal niets af te dingen. De bedrijfswinstmarge (EBIT) nam met 20 basispunten toe tot 9,3%, wat niet 249, maar wel 257 miljoen euro bedrijfswinst opleverde. Initieel werd voor 2024 op een stabiele EBIT-marge gemikt, dan weet u het wel. Voor 2025 moet de teller stabiel blijven rond 9,3%, maar zelfs dat ligt al boven de verhoopte 9,1%.

KBC Securities over D'Ieteren
D’Ieteren rapporteerde goede 2024resultaten, die grotendeels gedreven werden door goede resultaten voor Auto en PHE (parts holdings Europe), terwijl de zwakke macro-omgeving bij TVH Parts werd gecompenseerd door goede margeverbetering. Hoewel de prestaties bij Belron in grote lijnen in lijn waren met de verwachtingen, stelde de organische omzetgroeivooruitzichten bij Belron enigszins teleur.
Desalniettemin herhaalde D’Ieteren zijn 23% Belron margedoelstelling voor 2025. Hoewel dit een grote stap van 180 basispunten betekent ten opzichte van 2024, gelooft de analist van KBC Securities, Michiel Declercq, dat dit doel nog steeds haalbaar is aangezien 2024 werd beïnvloed door transformatiekosten (ca. 90 basispunten) en hogere kosten gerelateerd aan het behoud van technici in de eerste helft 2024.
Michiel blijft bij een "kopen"-aanbeveling en koersdoel van 225 euro.