vr. 24 jan 2025
9:45

Geur- en smaakstoffenproducent Givaudan zag sterke verkoopgroei in alle markten in 2024
- De Zwitserse geur- en smaakstoffenproducent meldt jaarresultaten boven de marktverwachtingen, gesteund door sterke verkoopgroei in al zijn markten. De jaaromzet steeg met 12,3% tot 7,41 miljard Zwitserse frank, min of meer zoals verwacht. De EBITDA (bedrijfskasstroom) dikte 19,8% aan tot 1,77 miljard frank, een zucht boven de lat van 1,75 miljard. Givaudan verwacht de bovenkant van zijn groeidoelstelling van 4 à 5% voor de periode 2021-2025 te overtreffen, gebaseerd op een gemiddelde jaarlijkse groei van 7,2% in de afgelopen vier jaar.
Stijgende winst en omzet bij telecomapparatuurproducent Ericsson
- De omzet van de Zweedse telecomapparatuurproducent steeg dankzij Noord-Amerika met 1% tot 72,9 miljard kronen (6,66 miljard dollar), terwijl op 72,5 miljard werd gemikt. De operationele winst van 10,2 miljard kronen lag 0,1 miljard onder de lat. Er wordt 2,85 kronen dividend per aandeel betaald over 2024, 0,15 kroon meer dan in 2023.
Monte Dei Pachi mengt zich in strijd om Mediobanca
- De Italiaanse bank met een marktwaarde van 8,8 miljard euro, die in 2017 werd gered, lanceert een overnamebod van 13,3 miljard euro in aandelen op de veel grotere Italiaanse bank Mediobanca (12,7 miljard euro). MPS biedt 23 van zijn eigen aandelen voor elke 10 aangeboden Mediobanca-aandelen, wat neerkomt op een premie van 5% ten opzichte van de slotkoers van donderdag.
Investor AB meldt NAV van 317 SEK per aandeel
- Het Zweedse investeringsbedrijf meldde een aangepaste nettovermogenswaarde (NAV) van 969,8 miljard kronen (317 kronen per aandeel) op 31 december 2024, een daling met 2% tijdens het vierde kwartaal. Het totale aandeelhoudersrendement bedroeg -6% voor het vierde kwartaal, maar +27% voor heel 2024, vergeleken met 9% voor de SIXRX-index (Zweedse beursindex). De Raad van Bestuur stelt een dividend van 5,20 kronen per aandeel voor, te betalen in twee termijnen in mei en november 2025.
Burberry ziet verkoop in Amerika’s stijgen
- Het Britse luxemerk meldt een kleinere dan verwachte daling met 4% in de vergelijkbare winkelverkopen in het kwartaal, geholpen door een sterkere vraag tijdens de eindejaarvakantie in de Verenigde Staten. CEO Joshua Schulman, die zes maanden geleden aantrad, benadrukte dat de feestelijke reclamecampagnes, die de kenmerkende trenchcoats en sjaals van het merk promootten, goed aansloegen bij een breed scala aan klanten. De verkoop in de “Amerika’s” steeg met 4%, terwijl de verkoop in Azië-Pacific met 9% daalde. Burberry verwacht nu een winst te maken over het boekjaar, ondanks een aangepast operationeel verlies van 41 miljoen pond in de eerste zes maanden.