wo. 8 nov 2023
15:36

DHL Group (voorheen Deutsche Post): goede resultaten ondanks macro-zorgen

- DHL Groep, vroeger op de beurs gekend als Deutsche Post, publiceerde resultaten die voldeden aan de gemiddelde analistenverwachtingen (gav). De transportsector is na de hoge pieken tijdens en na de coronapandemie door een dal gegaan. Kijk bv naar de massa ontslagen die Maersk aankondigde. DHL bewijst echter keer op keer dat het de meest defensieve speler in de logisitiek is, waarbij het genereren van harde cash uitstekend blijft.
- DHL Groep publiceerde een omzet van 19.4 miljard euro wat 19% minder is dan hetzelfde kwartaal vorig jaar. De voornaamste reden is dat de periode vorig jaar gekenmerkt werd door nog piekende transportprijzen die ongezien waren. Bij de volumes is de daling minder expliciet: de divisie Freight forwarding over land daalde met 12% en over zee met 10%; hun belangrijkste divisie express (DHL) slechts -3%. Deze volumes zijn in lijn der verwachtingen en zijn op zich ook niet zo negatief. De focus van DHL ligt meer op hun snelle en kwalitatieve service die niet gekenmerkt wordt door volumes maar wel door hogere marges. Dit in tegenstelling tot de grotere rederijen zoals een Maersk.
- Het winstcijfer (EBIT) kwam uit op 1.4 miljard euro, wat een daling is van 33% op jaarbasis. Dit is echter helemaal niet zo slecht als je zou denken. Deze daling wordt gekenmerkt door sterke historische prestaties, dankzij de logistieke chaos en de bijhorende hoge prijzen. De winst per aandeel (0,68 euro) kwam zelfs licht boven de verwachtingen van KBC Securities uit.
- Het management kijkt constructief naar de toekomst met een kleine aanpassing aan hun vork voor de bedrijfswinst (EBIT) van 6,2-7 miljard euro naar 6,2-6,6 miljard euro. Hoewel dit een verlaging is, leeft het vermoeden dat menig investeerder dit toch als positief zal beschouwen omdat het meer duidelijkheid schept en enige vrees wegneemt. Wat opmerkelijk is, is het feit dat DHL altijd naar de langere termijn kijkt. Zo geven ze reeds een doelstelling mee voor het winstcijfer van 2025, nl. 7-8 miljard euro. Dit bewijst dat het management doelstellingen durft bepalen en strategische keuzes blijft maken.

KBC Securities over DHL
- De analist van KBC Securities, Tom Noyens, blijft achter deze naam staan Niettegenstaande de ‘normalere’ transportprijzen, beschouwt hij deze resultaten als voldoende. Hun model is solide genoeg om eventuele macro-economische tegenslagen te verwerken en Tom ziet dat DHL meer dan voldoende cash genereert om investeerders tevreden te houden met dividenden en aandeleninkopen.
- De aanbeveling ‘Kopen’ blijft omdat KBCS het bedrijf nog steeds structureel ondergewaardeerd vindt. Wel verlaagt de analist licht het koersdoel op basis van enkele aanpassingen in het model. Het nieuwe koersdoel is 48 euro.