di. 5 nov 2024
DHL rapporteerde resultaten die grotendeels in lijn waren met de verwachtingen. Hogere prijzen compenseerden de lagere vervoerde volumes, wat resulteerde in een totale groepsomzetstijging van 2% op jaarbasis naar 20,6 miljard euro, aldus KBC Securities-analist Tom Noyens.
DHL?
DHL is het grootste postbedrijf van Europa. Het bedrijf biedt gepersonaliseerde diensten aan op het vlak van goederentransport, expressdiensten en betalingen aan consumenten en bedrijven. Het concern is opgedeeld in de divisies Deutsche Post & DHL.
Snelle leveringen, met hoge marges, doen het goed
De “Express”-divisie van DHL, die zich richt op snelle leveringen met hogere marges, presteerde goed en overtrof de verwachtingen. Daarentegen blijft de oudere “Duitse post”-divisie het moeilijk hebben. Qua volumes zag DHL een daling met bijna 6% op jaarbasis, een verslechtering ten opzichte van het vorige kwartaal toen de daling nog 3,1% bedroeg. Het EBIT (bedrijfswinst)-cijfer bleef stabiel op 1,4 miljard euro, waarbij hogere prijzen de lagere volumes konden compenseren.
Verlaagde vooruitzichten
DHL verlaagde haar EBIT (winst)-vooruitzichten voor het volledige fiscale jaar 2024 van “6 à 6,6 miljard euro” naar nu “minstens 5,8 miljard euro”.
KBC Securities over DHL
Tom Noyens merkt op dat de verwachtingen voor DHL al enige tijd niet zo hoog zijn, gedreven door een verslechterend macro-economisch klimaat en zorgen rond de consument in zowel China, Amerika als Europa. Hierdoor is de huidige waardering van DHL aan de zeer goedkope kant voor een bedrijf dat als één van de beste in haar sector te boek mag staan.
De resultaten bevestigen de onderwaardering van DHL, ondanks de lagere volume. Wat voor DHL qua sentiment belangrijker kan worden dan deze resultaten, zijn de komende presidentsverkiezingen in Amerika. Hoewel de grote focus van DHL ligt op Europa - Azië, kan dat wel wegen op het sentiment.
Tom Noyens blijft positief over de DHL en herhaalt zijn “Kopen”-aanbeveling. Door de gestegen onzekerheid op geopolitiek vlak verlaagt hij echter het koersdoel van 48 naar 43 euro.