do. 4 mei 2023

Logistieke bedrijven zijn vaak de eerste bewegers in een minder goede economische situatie. Wanneer er een afkoeling in vraag plaatsvindt ondervinden ze deze impact direct en heeft dat een significante impact op hun resultaten. De laatste kwartaalresultaten van de logistieke bedrijven geven weer dat de neerwaartse trend, die al gezien werd in het laatste kwartaal van 2022, zich verder doorzet. In de VS zien vallen de kwartaalresultaten van verschillende trucking bedrijven tegen. Om het in de woorden van Shelley Simpson te zeggen (CEO JB Hunt): “We zitten in een moeilijke vrachtomgeving met dalende tarieven, maar stijgende kosten. Simpelweg, een vrachtrecessie”, citeert KBC Securities-analist Tom Noyens.
Er is logistiek en logistiek
Gelijkaardige taferelen zag Tom Noyens bij UPS, dat in de vooruitzichten wees op blijvende druk op de volumes. Dat toont het negatieve sentiment dat momenteel heerst rond logistieke bedrijven en de moeilijke omgeving waarin ze zich bevinden. Maar niet elk logistiek bedrijf mag je zomaar over dezelfde kam scheren. Er zijn grote verschillen in winstgevendheid tussen de verschillende subsegmenten. Dzt wordt duidelijk gemaakt door Deutsche Post dat van alle markten thuis is.
Deutsche Post
De eCommerce- en pakjesdivisie van de Duitse postreus kon inderdaad geen hoge toppen scheren. Al noteert Tom Noyens wel dat deze divisie haar gereguleerde prijzen nog niet heeft mogen optrekken in 2023 terwijl de Duitse inflatie toch nog steeds hoge toppen scheert. Hierdoor kwam de bedrijfswinst (EBIT) toch wel beduidend onder de verwachtingen uit.
Maar Deutsche Post is al lang geen gewoon postbedrijf meer, hoewel het jammer genoeg nog steeds zo gewaardeerd staat op de beurs. De expressdivisie, beter gekend als DHL, kon wel hogere toppen scheren. De omzet daalde er ‘slechts’ 1% op jaarbasis en dat was veel beter dan wat algemeen gevreesd werd.
Verder was er ook een zeer sterke “freigth forwarding”-divisie die veel betere bruto marges kon optekenen dan verwacht, vindt Tom Noyens. Al maakt hij de kanttekening dat het gaat om tijdelijke, eenmalige winsten aangezien deze divisie juist profijt haalt bij dalende vrachttarieven. Maar zet wel een turbo-effect op het nettoresultaat.
Hoewel Deutsche Post een EBIT-daling met 24% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar meldt, is dat resultaat beter dan initieel gevreesd. Dat is een belangrijkste cijfer: de winst per aandeel kwam uit op 0,76 euro, 31% minder op jaarbasis, maar goed 4% hoger dan verwacht. Het management verwacht verder een heropleving in de tweede helft van dit jaar en blijft gunstig gestemd over hun langetermijndoelstellingen.

KBC Securities over Deutsche Post
Hoewel deze sector als geheel in de hoek staat waar de klappen vallen, blijft Tom Noyens positief gestemd over Deutsche Post. Het bedrijf staat nog steeds fundamenteel incorrect geprijsd aan een te lage multiple die eerder behoort tot een ‘gewoon’ post bedrijf. Deutsche Post heeft met DHL een pareltje in zijn rangen dat niet correct ingeprijsd is, volgens Tom Noyens berekeningen.
Deutsche Post is een sterk geleid bedrijf dat op langere termijn zijn voordeel moet kunnen halen uit de e-commerce trends. Hun gediversifieerde logistieke portfolio, zowel qua segment als qua geografie, zal ervoor zorgen dat ze deze logistieke recessie makkelijk te boven komen en sterk uit de startblokken kunnen schieten bij een heropleving.
Tom Noyens erkent de korte termijn macrosituatie, maar blijven bij het “Kopen”-advies en koersdoel van 56 euro, omwille van de zeer aantrekkelijke waardering. Deutsche Post noteert momenteel tegen een koers van 43,48 euro (-0,83%).
