di. 8 nov 2022

Deutsche Post publiceerde al in oktober een inzicht in de evolutie van de bedrijfswinst (EBIT) in het derde kwartaal. De teller zou landen op 2,04 miljard euro, wat toen beter uitviel dan verwacht. De finale cijfers en de vooruitzichten die Deutsche Post vandaag serveerde, bewijzen opnieuw dat de groep operationeel gezien zeer goed georganiseerd is en bestand is tegen de huidige macro-economische tegenwind, vindt KBC Asset Management-analist Tom Noyens
Opwaartse bijstelling van de vooruitzichten
De resultaten die Deutsche Post vandaag uitstuurde waren dan ook vooral gericht op de vooruitzichten. Zo zal de bedrijfswinst in 2022 uitkomen op 8,4 miljard euro, terwijl er eerder nog werd gemikt op 8,0 miljard euro. Die verwachting heeft een standaard foutmarge van +/- 5%. Ook de vooruitzichten voor de hoeveelheid gegenereerde vrije kasstroom voor 2022 werden vandaag opgetrokken van 3,6 naar 4,2 miljard euro, eveneens met een foutmarge van +/- 5%.
Macro-economische tegenwind
De nieuwe vooruitzichten impliceren dat de bedrijfswinst (EBIT) in het vierde kwartaal van 2022 ongeveer moet landen op 1,82 miljard euro. Dat is een daling met 17% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2021. Deutsche Post erkent dus de impact van de macro-economische tegenwind en het effect daarvan op de resultaten. Er moet ook worden vermeld dat er in het verleden de voorkeur gegeven werd aan eerdere conservatieve vooruitzichten, waardoor de mogelijkheid open werd gehouden om deze later te overtreffen. Underpromise, overdeliver,… iemand?
Waardering en koersdoel
Volgens Tom Noyens wordt Deutsche Post momenteel niet correct gewaardeerd op de beurs. De aandelenkoers heeft aanzienlijk geleden onder macro-economische uitdagingen en de activiteiten zullen krimpen door de verminderde vraag en lagere transportprijzen. Maar dat is meer dan ingeprijsd. Deutsche Post wordt duidelijk nog te vaak beschouwd als een pakketbezorger, maar dit is erg achterhaald.
Het subsegment DHL in de expressector en hun vrachtvervoersdivisies geven de groep net een voorsprong in een dalende markt omdat deze bedrijfssegmenten minder cyclisch zijn. Deze segmenten bleken ook veel beter georganiseerd en uitgerust dan hun sectorgenoten.
Een vergelijking van de winstwaarschuwing en de winstresultaten van FedEX sterkt Tom Noyens in de overtuiging dat Deutsche Post binnen zijn bedrijfssegment zeer goed is uitgerust om de macrostorm te doorstaan en daarna sterker terug te komen.
Hij laat het advies voor Deutsche Post op “Kopen” staan omdat de groep zeer goed gepositioneerd is binnen de sector, nog steeds groeikansen heeft en té veel werd afgestraft op de beurs. Dat neemt niet weg dat er wel degelijk verslechterende macrovooruitzichten zijn om mee af te rekenen. Daarom wordt de geschatte waarderingsmultiple verlaagd en gaat het koersdoel van 69 euro naar 56 euro.
