do. 25 mrt 2021

Deliveroo trekt binnenkort naar de beurs. Een concrete timing is er nog niet, maar de prijsvork is intussen wél bekend: de derde grootste Europese maaltijdbezorger mikt op een waardering van 12 miljard dollar, wat aan de bovenkant van de verwachtingen ligt én Amazon tot 100 miljoen pond kan opleveren. Het is de grootste operatie op de London Stock Exchange sinds de beursgang van Glencore in mei 2011 en - volgens CNBC - de grootste tech-IPO in Europa van dit jaar. KBC Senior Financial Economist Tom Simonts laat u kennismaken met de nieuweling op de Londense beurs en met de sector van de maaltijdbezorgers in het algemeen.
Beursgang Deliveroo in detail
Londen en New York werden getipt als mogelijke bestemming voor de beursgang van de maaltijdleverancier, maar de keuze is uiteindelijk op de London Stock Exchange gevallen. De prijsvork bedraagt 3,90 tot 4,60 pond per Deliveroo-aandeel, wat het bedrijf waardeert op 7,6 miljard à 8,8 miljard pond (omgerekend 10,5 à 12 miljard dollar).
In een aankondiging aan beleggers die Reuters kon inzien, zou de transactie 1,5 à 1,6 miljard pond bedragen, wat kan oplopen tot 1,7 miljard pond na de overtoewijzingsoptie. Goed 1 miljard pond daarvan is afkomstig van de verkoop van nieuwe aandelen, de rest van bestaande aandelen. Volgens het prospectus zal Amazon ongeveer 23,3 miljoen aandelen afstoten, waardoor de techgigant tussen 90,87 miljoen en 107,18 miljoen pond kan ophalen met de deal. Zijn belang zal daarbij dalen van 15,8% naar 11,5%.
Voorbehouden voor institutionelen en trouwe Deliveroo-klanten
Het grootste deel van de aandelenemissie is voorbehouden voor institutionele beleggers, maar Deliveroo is van plan om voor 50 miljoen pond aan aandelen te reserveren voor klanten in het VK. Wie in het VK een Deliveroo-account heeft, kan intekenen op de beursgang tot 1.000 pond. Dat is ook de enige manier waarop Britse retailinvesteerders aan de beursgang kunnen deelnemen. Bij overintekening krijgen de trouwste klanten voorrang.
Nog opvallend: ook de Deliveroo-bezorgers zullen een graantje meepikken van de beursgang. Via de oprichting van een “Thank You Fund” krijgen ze zicht op een extra bonus van 100 tot 10.000 pond, afhankelijk van het aantal bestellingen dat ze hebben afgeleverd.
Rode cijfers ondanks coronapandemie
Met dank aan Covid-19 zijn de activiteiten van Deliveroo in een hogere versnelling gekomen.
- Het jaarverlies van 223,7 miljoen pond bleef in 2020 weliswaar aanzienlijk, maar ligt wel een pak onder het verlies van 317 miljoen dat in 2019 nog werd geboekt.
- Zelfde scenario voor de omzet, die van 2,5 naar 4,1 miljard pond steeg.
- Het is nu afwachten of die prestatie in 2021, in een post-pandemische omgeving, kan worden overgedaan. Uit een recente trading update bleek alvast dat de totale bruto transactiewaarde op zijn platform in januari en februari 2021 met 121% steeg tegenover dezelfde periode in 2020.
De weg voorbij de kaap van 4 miljard dollar omzet verliep echter niet zonder slag of stoot. In 2019 had de groep nog een financiële injectie van 575 miljoen dollar nodig, naar eigen zeggen om te kunnen overleven. Dat laatste was meteen ook het argument waarmee de Britse mededingingsautoriteiten over de streep werden getrokken om de instap van Amazon in het kapitaal van de groep goed te keuren. De coronapandemie zorgde uiteindelijk voor het verlossende duwtje in de rug. Onlangs tankte Deliveroo bij investeerders nog eens 180 miljoen dollar vers kapitaal, in een transactie die de groep waardeerde op 7 miljard dollar. Naast Amazon zijn ook Durable Capital Partners, Fidelity, T. Rowe Price, General Catalyst, Index Ventures en Accel geldschieters van het bedrijf.
Duale aandelenstructuur
In de "Expected Intention To Float"-filing van het bedrijf zei CEO Will Shu geen 'Silicon Valley-type' te zijn met een miljoen ideeën. "Ik had één idee. Een idee geboren uit persoonlijke frustratie. Een idee waar ik fanatiek door geobsedeerd was: ik wilde geweldig eten geleverd krijgen van geweldige Londense restaurants."
De voormalige Morgan Stanley-analist lijkt echter niet snel van plan dat idee snel af te geven, ook niet na de beursgang. Het IPO-document bevat details over Deliveroo's duale aandelenstructuur, waarbij Will Shu 20 stemmen per aandeel krijgt, terwijl alle andere aandeelhouders slechts recht hebben op één stem per aandeel. Deze structuur, die Shu dus meer stemrecht en meer controle over de koers van het bedrijf zal geven, zal drie jaar van kracht zijn. Op basis van die aandeelhouderstructuur sluit Deliveroo zichzelf wel uit voor een zogeheten “premium-notering” waarmee het zicht zou kunnen krijgen op een zitje binnen de belangrijkste FTSE-indexen.
Eat or be eaten
De laatste tijd is het weliswaar wat stiller geworden, maar midden vorig jaar trok een heuse consolidatiegolf door de sector van de maaltijdleveranciers. Amper enkele maanden nadat Takeaway.com de overnamestrijd rond Just Eat in zijn voordeel (en voor 7,3 miljard dollar) beslechtte, haalden de Nederlanders met Grubhub een 6 miljard dollar grote vis voor de neus van Uber binnen.
Maar de inkt van die transactie was nauwelijks droog of Uber meldde de overname van Postmates voor 2,65 miljard dollar. In minder dan een jaar tijd werden daardoor drie grote maaltijdleveranciers opgepeuzeld, met de VS als belangrijkste strijdtoneel.
Maar ook in de rest van de wereld werd gretig overgenomen. Nadat Delivery Hero de Duitse markt aan het toenmalige TakeAway liet, ging de groep uit de Rocket Internet-stal op zoek naar hapklare brokken in Azië, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika.
Schaalvoordeel door klanten
Die consolidatie in de sector van de maaltijdleveranciers hoeft niet te verbazen. Marktleiderschap is immers een cruciale voorwaarde om te kunnen overleven, omdat enkel zo voldoende kritische massa kan worden opgebouwd. Lees: voldoende klanten bereikt die voldoende opnieuw bestellen om voldoende cash te genereren en op die manier voldoende marketing te kunnen voeren om nog meer klanten te bereiken.

Bovenstaande tabel biedt inzicht in het aantal nieuwe downloads van de apps van verschillende maaltijdleveranciers. Het marktaandeel van Deliveroo schommelt al even rond 12%, na marktleider Just Eat Takeaway en Uber Eats. De cijfers hebben geen betrekking op het marktaandeel zelf.
Onderstaande grafiek geef het plaatje in de VS weer. Daaruit blijkt dat Doordash al twee jaar de leiding neemt in de race naar het meeste aantal nieuwe downloads, gevolgd door Uber Eats.

Consolidatiestrijd achter de rug?
Onderstaand overzicht geeft een overzicht van de Europese markt, inclusief de aanwezigheid van Uber Eats. Wanneer de markten rationaliseren en de consolidatiegolf enigszins ten einde komt, wordt het voor de overblijvende spelers gemakkelijker om “tot betere economische resultaten te komen", stelt Delivery Hero-CEO Thomass in een gesprek met Forbes. In het verleden was het gedrag van sommige concurrenten volgens hem soms niet rationeel in termen van acquisitie van klanten en restaurants.
Consolidatie zorgt ervoor dat er zicht is op winstgevendheid en dat is vandaag lang niet iedereen gegund. Just Eat Takeway zette in 2020 een bedrijfskasstroom (EBITDA) neer van 256 miljoen euro, maar schreef door de overnamehonger een nettoverlies van 151 miljoen euro in de boeken. Deliveroo zelf boekte een jaarverlies van 223,7 miljoen pond op een omzet van 4,1 miljard pond.

Pandemiekansen worden vaccinuitdagingen
Van zodra de restaurants weer de deuren mogen openen, zullen maaltijdboxen en afhaalmaaltijden mogelijk voor even uitgespuwd worden. Maar op de langere termijn hebben ze - met dank aan Covid-19 - waarschijnlijk wel een plaats verworven in het “wat eten we vanavond”-vraagstuk.
Steeds meer gebruikers maken dagelijks gebruik van traiteurdiensten onder de vorm van maaltijdbezorgers of maaltijdboxen. Sommigen zullen opgaan in een grotere groep terwijl anderen door een gebrek aan belangstelling wellicht een stille dood zullen sterven, maar het lijkt erop dat het restaurant tot op zekere hoogte een vaste plaats heeft verworven aan de thuistafel.
Covid-19 versterkte wat dat betreft een reeds groeiende trend die vóór de pandemie vooral zichtbaar was in de grote steden. Het toenemende gebruik van mobiele toestellen en de evenredige groei van het aantal apps waarmee maaltijden mobiel kunnen worden besteld, zal die tendens ondersteunen. Technologie en digitalisering houden ook voor deze sector de sleutel van de toekomst in de hand.