do. 27 jul 2023

De laatste dagen hebben verschillende bedrijven resultaten gerapporteerd voor het tweede kwartaal. De grote vraag was hoe de consument zich de voorbije maanden heeft gedragen, ondanks een afnemende prijskracht door inflatie die nog steeds niet helemaal van de baan is. Verder was het uitkijken naar de commentaren van het management van de verschillende bedrijven: hoe zullen ze zich strategisch positioneren in deze marktomgeving, hoe schatten ze de consument in en vooral hoe bekijken ze de komende kwartalen?
Uit de resultaten die tot nu toe zijn verschenen, zijn er verschillende terugkerende elementen waar te nemen. In de eerste plaats is het duidelijk dat de meeste bedrijven hun prijzen ook in het vorig kwartaal nog fors hebben opgetrokken. Hoewel er nu een duidelijke neerwaartse spiraal is ingezet. Ongetwijfeld zal er een groot verschil blijven overheen de verschillende producten. Zo is er meer prijsvolatiliteit bij de voedingscategorieën, met nog meer prijsdruk komende maanden/kwartalen. De huishoudartikelen vertonen dan weer meer maturiteit met minder noodzaak tot verdere prijsverhogingen.
Verder wordt er ook meer nadruk gelegd op de verkochte volumes. De vrees bij investeerders leeft dat bedrijven die hun prijs te zeer hebben opgetrokken met lagere volumes als gevolg het de komende kwartalen lastig zullen krijgen. Hierbij is de merkenbekendheid extreem belangrijk is, waarbij de consument niet van zijn/haar gekende merk wil afwijken richting een wit product. Volumeschommelingen bepaalden dit kwartaal het bedrijfssentiment meer dan de omzetgroei als geheel. Een laatste kenmerkende punt is dat het management van de bedrijven, die per definitie met een rozere blik naar zijn/haar bedrijf kijkt dan een investeerder, nu toch ook enige voorzichtigheid inbouwde in de vooruitzichten.
Overzicht van de bedrijven
- Reckitt Benckiser (Houden, 6.250 GBp)
Reckitt Benckiser kon verkoopcijfers voorleggen die in lijn lagen van de verwachtingen. Al is het wel duidelijk dat deze volledig aan de doorgedreven prijsstijgingen zijn toe te schrijven. De volumes daalden met een significante 4%, meer dan KBC Securities verwacht had. Voornamelijk de hygiënedivisie kreeg het hard te verduren met een daling van 7% in volumes. Dat wijst toch op een minder sterke prijszettingsmacht dan investeerders gehoopt hadden. Door de prijsverhogingen kon het management wel licht betere marges optekenen dan verwacht.
Niettegenstaand vindt de analist het jammer om op een geografisch niveau een stagnerende groei in opkomende markten te zien (-0.4% dit kwartaal). Vermoedelijk zitten de prijsverhogingen van gemiddeld 10% aan de bruuske kant en zorgt dit voor een te sterke afname van het volume in dit geografische segment. Verder voorziet de outlook van het management een afkoeling voor de tweede helft van het jaar. KBC Securities verwacht dat de prijsverhogingen zullen afkoelen komende kwartalen maar dat de volumes nog wel enige druk zullen blijven ondervinden. Reckitt’s balans is wel in een uitstekende vorm met een schuldgraad die toch aan de zeer lage kant komt. Het management maakte echter een uitschuiver om geen extra toelichtingen te willen geven omtrent verdere 'zoethoudertjes' (dividenden, aandelen inkopen). De analist ziet Reckitt noteren aan de goedkopere prijskant maar ziet niet genoeg positief nieuws voor de komende kwartalen. KBC Securities behoudt daarom het 'Houden-advies', met een herwerkt koersdoel van 6.250 GBp.
- Unilever (Kopen, 5.200 GBp):zie eerdere blogpost
- Danone (Houden, 60 EUR)
Danone kon voor de eerste helft van het jaar een groei optekenen van 8.4%, waarbij de prijsstijging maar liefst 9.4% voor zijn rekening nam. Danone was jammer genoeg voornamelijk in het nieuws omwille van hun Russische activiteiten die nu onder controle zijn van de Russische autoriteiten. Dat zorgt echter voor meer slechte PR dan dat het ook effectief wezenlijke gevolgen heeft voor de winstgevendheid van het bedrijf. Zo zijn er geen noemenswaardige gevolgen in hun omzet of winstcijfers. Danone blijft bij hun omzetgroei van tussen de 4-6%, waarbij de CEO meer potentieel ziet om aan de bovenkant van deze prijsrange uit te komen.
KBC Securities ziet dat Danone nog volop bezig is met een verdere herstructurering met meer focus op hun best presterende segmenten (koffiebereidingen, Evian, proteïnehoudende voeding en gespecialiseerde voeding). Hierbij konden mooie cijfers worden voorgelegd met om en bij de 10% groei. Binnen de geografische regio’s valt het op dat China en Noord-Azië goede prestaties kende met Neocate (babyvoeding) als bijzondere aantrekker. Hier blijven de marges nog steeds zeer mooi aan +30% en kende het bedrijf een volumestijging van 11%. Latijns Amerika was de achterloper met zeer lage marges en blijft een zorgenkind waar de marges volgens de analist toch echt naar boven moeten worden gekrikt.
KBC Securities ziet dat Danone’s nieuwe strategische programma vruchten begint af te werpen met betere marketinguitgaven voor de best presterende segmenten. Ondanks deze hogere marketinguitgaven blijft hun marge wel zeer goed standhouden. Meer werk is nog wel nodig om ervoor te zorgen dat hun volumes verder stabiliseren en geen verdere afkoeling zien. KBC Securities blijft voorlopig voorzichtig en behoudt het ‘Houden’-advies met een koersdoel van 60 euro.
- Carrefour (Houden, 20 EUR):
Carrefour kon betere cijfers voorleggen dan initieel gedacht werd. KBC Securities had schrik voor verdere druk op de winstcijfers door inflatie die nog steeds een negatieve impact heeft op de supermarktketen en een dalende winkelappetijt bij consumenten. Maar volgens de analist heeft Carrefour verdere efficiëntieverbeteringen kunnen doorvoeren. Vooral in Frankrijk, de grootste afzetmarkt, waar de omzet steeg met een mooie 7.3% op jaarbasis, waarbij ook de marges hoger uitkwamen (1.44%) dan verwacht (1.2%). Ook België kon mooie groeicijfers optekenen van 12.5%, al is er hier ook stimulus door de stakingen in Delhaize. Brazilië kende met een daling van 3.2% dan weer een iets minder resultaat dan verwacht.
Het management was aan de optimistische kant voor de tweede helft van het jaar waarbij ze verdere doorgedreven kostenoptimalisaties zien als een grote winstaandrijver. Verder was het inflatievooruitzicht ook interessant. Daar gaf het management aan dat de piek nu inderdaad achterwege is maar dat er geen versnelling in de prijsdalingen mag verwacht worden voor het komende halfjaar.
KBC Securities ziet over de hele groep dat de hyper- en supermarkten beter presteren dan de kleinere convenience stores, wat een verwachte trend is die verder zal accelereren over de komende kwartalen. De analist ziet de kwartaalcijfers als een uitstekend resultaat, maar blijft het moeilijk vinden om dit verder naar de komende kwartalen te extrapoleren. Brazilië blijft nog steeds een moeilijke grote markt voor Carrefour en de analist vindt het jammer dat het management niet meer transparantie biedt over de details van hun kostenbesparingen. KBC Securities blijft bij het ‘Houden’ advies met koersdoel van 20 euro.
Nestle (Kopen, 134 EUR):
Nestlé rapporteerde halfjaarcijfers die in het algemeen als positief gezien worden. Ze rapporteerden een organische groei van 8.1%, waarmee de verwachtingen overtroffen werden. Prijsverhogingen maken hiervan 9.2% uit en de volumedaling kwam uit op 1%. Verder was ook de EBIT marge hoger dan verwacht met 17.1%. Vooral dierenvoeding heeft er een sterk kwartaal opzitten met een organische groei van 14.4%. Wat hier vooral interessant is, is dat dit gedreven werd door een brede basis in verschillende categorieën. 'Poeder & liquide dranken' kon ook een mooie stijging optekenen van 7.2%, waarbij vooral koffie voor buitenhuis gebruik de aandrijver was. Het is ook duidelijk dat digitale verkopen belangrijker en belangrijker worden voor Nestlé. Dat groeide in de eerste helft van het jaar met 13.5% en staat nu al reeds in voor 17.2% van hun verkopen. KBC Securities ziet hier een goede trend in aangezien digitale verkopen Nestlé meer inzichten geeft in de consument en zijn/haar gedrag. ‘Buitenhuis’ consumeren blijft ook een verdere significante stijgingspoot met een groei van 16.4%, wat nog niet helemaal op het niveau van voor corona is.
Nestlé’s management verwacht ook mooie cijfers voor de tweede helft van het jaar met een positief cijfer in hun volumes dankzij doorgedreven marketinguitgaven, verdere verbetering van hun portfolio en een prijsnormalisatie. Dat is uiteraard iets dat investeerders graag horen. KBC Securities blijft bij het ‘Kopen’ advies met een koersdoel van 134 CHF.