do. 6 mrt 2025

DHL?
DHL is het grootste postbedrijf van Europa. Het bedrijf biedt gepersonaliseerde diensten aan op het vlak van goederentransport, expressdiensten en betalingen aan consumenten en bedrijven. Het concern is opgedeeld in de divisies Deutsche Post & DHL.
Samenvatting
DHL's resultaten komen beter uit dan verwacht vooral dankzij hun belangrijke 'express' leveringen:
- de omzet steeg met 3% op jaarbasis welke 1% beter was dan verwacht
- de bedrijfswinst (EBIT) groeide sterk, voornamelijk door hogere prijzen, met 13% op jaarbasis. Ook dit was iets beter dan verwacht.
- Voornamelijk hun 'express' leveringen deden het goed met een groei van 43% op jaarbasis. De grootste drijver hier waren extra meerkosten, maar ook lagere kosten door efficiëntieverbeteringen.
- Om de groep klaar te maken voor de toekomst zal DHL een besparignsronde doorvoeren van 1 miljard euro. Daarnaast kondigde DHL een aandeleninkoopprogramma aan van extra 2 miljard euro, in totaal dus 6 miljard euro.
- Qua vooruitzichten verwacht verwacht DHL een bedrijfswinst (EBIT) van minstens 6 miljard euro, wat iets lager is dan de verwachtingen. Er werd veel ruimte werd gelaten in hun investeringsprogramma, mede door het moeilijk inschatten van de economische cyclus.

KBC Securities over DHL
De resultaten van DHL beamen het kwalitatieve gedeelte van DHL. Het is en blijft een zeer goed geleid bedrijf met enkele unieke parels, waarvan hun express leveringen de belangrijkste is. Hierin wordt voornamelijk op de 'service' geconcurreerd en in mindere mate op de prijs. Het was dan ook voornamelijk dit onderdeel dat het heel goed deed.
Toch ziet de analist van KBC Securities, Tom Noyens, dat er zich meer en meer wolken aan het vormen zijn boven DHL naar de toekomst toe. De volatiliteit, nog zacht uitgedrukt, die er momenteel is op het wereldwijde toneel is nefast voor hun operationele werkzaamheden. En er is ook meer en meer druk aan het komen op transportprijzen voor de komende maanden. DHL stoomt zich wel klaar voor deze periode met een sterke besparingsronde, er zouden ook 8.000 ontslagen vallen, maar DHL blijft een zeer cyclisch bedrijf en zal de gevolgen dus zeker voelen. Tom blijft dan ook bij zijn 'Houden' advies ondanks de aantrekkelijke waardering met ongewijzigd koersdoel van 38.5 euro.