di. 1 apr 2025
13:25

Tarieven op Russische olie
- In een interview met NBC News zei Trump dat hij "pissed off" is op Poetin. Als Trump vermoedt dat Poetin niet streeft naar vrede in Oekraïne zal hij bijkomende invoertarieven, tot 50% extra, invoeren op alle landen die Russische olie aankopen.
- Aangezien al veel landen Russische olie weren, zouden de invoertarieven vooral gericht zijn op China en India. China koopt zo'n 1 miljoen Russische vaten/dag en India 1.5 miljoen vaten/dag, oftewel 30% van de totale olie-import van India.
- Zowel India als China moeten een afweging maken wat zij het belangrijkste vinden: goedkope Russische olie en invoertarieven of duurdere olie en geen invoertarieven.
- Voor India zou het moeilijker zijn om de goedkope Russische olie te vervangen omdat het zich ook al houdt aan het verbod op aankoop van Iraanse olie. China zou Russische olie wel deels kunnen vervangen door Iraanse olie omdat het land het verbod naast zich heeft neergelegd. Een 50% invoertarief bovenop de al geldende 20% zou wel een dramatisch effect op de Chinese economie kunnen hebben.
- De olieprijs stijgt lichtjes op het nieuws, terwijl andere markten dieprood kleuren. Olietraders en -strategen menen dat de flauwe koersreactie een gevolg is van moeheid rond de vele aankondigen van Trump.
Tarieven op Chinese scheepvaart
- Vorige week vond er ook een hoorzitting plaats met verregaande voorstellen van USTR, het Amerikaanse handelsagentschap.
- Het voorstel houdt in dat Chinese rederijen 1 miljoen euro moeten betalen per Amerikaans havenbezoek. Indien het schip gebouwd is in China, onafhankelijk van de nationaliteit van de rederij, stijgt het bedrag zelf naar 1.5 miljoen euro per havenbezoek.
- Het doel van deze voorstellen is om de Amerikaanse scheepsbouw te revitaliseren. Momenteel wordt minder dan 1% van alle commerciële schepen in de VS gebouwd. Dit komt neer op minder dan 10 per jaar.
- China, de grootste schipproducent ter wereld met een marktaandeel van meer dan 50%, legt ieder jaar 1000 schepen te water. Ook op vlak van militaire schepen, heeft China de VS overtroeft. De Amerikaanse militaire vloot telt 296 schepen, terwijl China dit jaar de kaap van 400 zal halen.
- Amerikaanse scheepsbouwers staan positief tegenover het voorstel, terwijl niet-Amerikaanse rederijen hun de vraag stellen hoe de VS denkt zijn olie en gas te exporteren zonder de hulp van de Chinese rederijen en schepen.
- De transportkosten van alle Amerikaanse export- en importgoederen zouden bij een invoering van het tarief alleszins de hoogte ingaan.
De mening van KBC Securities
Het is onzeker of Trump blufpoker speelt om zijn positie aan de onderhandelingstafel te versterken. Zijn wispelturige karakter maakt het moeilijk om in te schatten welke woorden hij daadwerkelijk zal waarmaken. Opmerkelijk is dat hij zijn toon tegenover Poetin de afgelopen weken aanzienlijk heeft verhard. Indien hij zowel de tarieven op Chinese scheepvaart als op Russische olie invoert, zullen de olie- en gasprijzen aanzienlijk stijgen.