ma. 2 dec 2024
10:00

Voorgestelde Australische wet zou Big Tech beboeten voor digitale concurrentie
- De Australische regering heeft een wet voorgesteld die boetes tot 50 miljoen Australische dollar kan opleggen aan wereldwijde technologiebedrijven als ze de concurrentie onderdrukken en consumenten verhinderen om tussen diensten te wisselen. De wet zou de Australische mededingingsautoriteit de bevoegdheid geven om naleving te controleren, anti-competitieve praktijken online te onderzoeken en bedrijven te beboeten. De voorgestelde wet, vergelijkbaar met de Digital Markets Act van de Europese Unie, zou het voor mensen gemakkelijker kunnen maken om tussen concurrerende diensten te wisselen, zoals sociale mediaplatforms, internetbrowsers en app stores. Apple, Google en Meta, die domineren in app-downloads en advertentie-inkomsten, hebben nog niet gereageerd op de voorgestelde wet.
JPMorgan stemt ermee in om rechtszaak tegen Tesla over aandelenopties te laten vallen
- De Amerikaanse kredietverstrekker heeft ingestemd om zijn rechtszaak tegen Tesla te laten vallen, waarin het bedrijf werd beschuldigd van contractbreuk met betrekking tot warrants die Tesla in 2014 aan de bank had verkocht. Beide bedrijven hebben aangekondigd hun claims tegen elkaar in te trekken en een nieuwe commerciële relatie aan te gaan. JPMorgan had Tesla in november 2021 aangeklaagd voor 162,2 miljoen dollar, bewerend dat Tesla de warrants niet correct had geprijsd na een tweet van Elon Musk in 2018. Tesla had in januari 2023 een tegenvordering ingediend, waarin het de bank beschuldigde van het zoeken naar een "meevaller" door de warrants opnieuw te prijzen.
Stewardessen van Alaska Air hervatten contractonderhandelingen
- De luchtvaartmaatschappij hervatte vorige week de contractonderhandelingen met de stewardessen over een herzien voorstel. De Association of Flight Attendants had in augustus een voorlopig driejarig arbeidsakkoord afgewezen en besloot leden te raadplegen over belangrijke kwesties. Stewardessen in de Verenigde Staten worden meestal per uur betaald nadat de cabine deuren sluiten, exclusief de tijd die nodig is om passagiers te laten instappen. Het afgewezen voorstel omvatte een gemiddelde loonsverhoging van 32% en was de eerste overeenkomst die instapvergoeding wettelijk bindend maakte voor vakbondsleden.