wo. 9 okt 2024
10:00

Pepsico zag omzet dalen en verlaagde prognoses
- Het bedrijf boekte een verrassende omzetdaling in het derde kwartaal en verlaagde zijn prognose voor de jaarlijkse omzetgroei, omdat het te maken heeft met voorzichtige consumentenbestedingen in Noord-Amerika en de gevolgen van het terugroepen van Quaker Foods-producten. Pepsico verwacht dat de autonome omzet in het boekjaar 2024 met slechts 1%, eerder werd een stijging van 4% voorspeld. De nettoinkomsten bedroegen 23,32 miljard dollar in het derde kwartaal, vergeleken met 23,45 miljard dollar vorig jaar. Analisten rekenden op een omzetstijging van 1,3% tot 23,76 miljard dollar.
Berkshire Hathaway haalt bouwt Bank of America verder af
- Het beleggingsvehikel van Warren Buffett heeft zijn belang in Bank of America verder verlaagd. Daarmee heeft de beleggingsgigant meer dan 10 miljard dollar opgebracht sinds de aandelenverkoop in juli van start ging. Het belang van Berkshire daalt naar 10,1%.
VS overweegt opsplitsing van Google in baanbrekende zoekzaak
- De VS overweegt een rechtszaak tegen Google om ze te dwingen bepaalde activiteiten, zoals de Chrome-browser of het Android-besturingssysteem af te stoten, omdat Google doorheen de jaren een illegale monopolie heeft opgebouwd op vlak van online opzoekingen. Google verwerkt zo’n 90% van alle Amerikaanse zoekopdrachten. Ze betalen jaarlijks zo’n 26 miljard dollar aan bedrijven als Apple om ervoor te zorgen dat Google de standaard zoekmachine blijft op hun apparaten.
CEO General Motors verzekert investeerders dat er winstgevendere dagen komen
- De CEO, Mary Barra, wil de zorgen van aandeelhouders wegnemen dat de achterblijvende vraag naar elektrische voertuigen en de verwachte piekvraag naar vrachtwagens op benzine de autofabrikant in zwaar weer zouden brengen. Barra herhaalde dat ze verwacht dat de winst voor 2025 in lijn zou liggen met die van 2024. GM zal ook de voorraden in China gaan verminderen.
Adobe biedt gratis app aan om creators content te laten maken die niet wordt opgepikt door AI
- De softwareontwikkelaar heeft aangekondigd dat het vanaf volgend jaar een gratis webgebaseerde app zal aanbieden waarmee makers van afbeeldingen en video's erkenning kunnen krijgen voor hun werk dat wordt gebruikt in AI-systemen. Deze app, genaamd Content Credentials, stelt makers in staat om een digitaal stempel aan hun werk toe te voegen en aan te geven dat ze niet willen dat hun werk wordt gebruikt door AI-trainingssystemen. Ondanks de inspanningen van Adobe heeft nog geen enkel groot AI-bedrijf ingestemd met het naleven van dit systeem voor transparantie.