wo. 28 jul 2021

Apple kan in het tweede kwartaal in alle divisies de analistenverwachtingen kloppen, waardoor de omzet met 36% klom tot ver boven de analistenschattingen. Het sterkte resultaat ooit in een tweede kwartaal gaf ook de winst een stevige boost, waarbij opviel dat de bijdrage van de dienstenpoot gradueel meer toeneemt dat die van de productenafdeling, ondanks het feit dat de omzet van de iPhone bijvoorbeeld met 50% toenam.
Cijfers
De omzet klom op jaarbasis met 36% tot 81,4 miljard dollar, ruim boven de consensus die uitging van een omzet 73,8 miljard dollar. Dat is de sterkste groei in het tweede kwartaal ooit, wat ook de winst ten goede kwam. De kwartaalwinst kwam uit op 1,30 dollar per aandeel, tegen een raming van 1,01 dollar per aandeel. Een overzicht van de resultaten per divisie geeft een duidelijk beeld van de sterke prestatie:
- De omzet van de iPhone, het belangrijkste product van Apple, steeg in het afgelopen kwartaal met ongeveer 50% tot 39,6 miljard dollar, waarmee de raming van 34,6 miljard dollar ruimschoots werd overtroffen.
- De omzet van iPad groeide met 12% tot 7,37 miljard dollar, waarmee de consensus van 7,13 miljard dollar werd overtroffen. Apple debuteerde in april met nieuwe iPad Pro-modellen, maar de lijn werd beperkt door problemen met het bouwen van nieuwe schermen voor de grotere modellen.
- Voor de Mac rapporteerde Apple een omzet van 8,24 miljard dollar, of een groei van 16%, waarmee de raming van 8 miljard dollar werd overtroffen.
- De omzet van de divisie 'wearables, home and accessories' steeg met 36% tot 8,78 miljard dollar. Die categorie omvat de Apple Watch, AirPods, Apple TV, de HomePod en diverse andere accessoires.
- De omzet uit diensten kwam uit op 17,5 miljard dollar, boven de raming van 16,3 miljard dollar, wat een derde hoger is dan in dezelfde periode vorig jaar.
Vooruitzichten
Apple heeft geen specifieke omzetprognoses gegeven, een gewoonte die het tijdens de pandemie heeft aangenomen. Het bedrijf voorspelde voor het septemberkwartaal een sterke tweecijferige omzetgroei op jaarbasis, maar een vertraging ten opzichte van het juni-kwartaal als gevolg van leveringsbeperkingen die de iPhone en iPad in het lopende kwartaal zullen treffen. Verder is de verwachting ook dat de vraag naar diensten zal vertragen.
De visie van KBC Asset Management
De kwaliteit van de cijfers was alleszins weer eens uitstekend, met een brutomarge van 37,8% (record sinds juni 2012) en stevige groeicijfers die breed gedragen werden. De Chinese activiteiten gingen opnieuw als een speer vooruit, nadat ze in het eerste kwartaal al met 87% op jaarbasis toenamen. De dalende marge (iPhone-marges onder druk) en de positie in de tweede grootste eindmarkt (China) waren afgelopen kwartalen nochtans belangrijke aandachtspunten voor investeerders.
Apple's bedrijfsmodel verschilt fundamenteel van dat van concurrenten zoals Google (software) of Samsung (hardware). Terwijl Apple geld verdient door premiumprijzen aan te rekenen voor zijn hardware, genereert Google advertentie-inkomsten door gratis (Android) software weg te geven. Andere hardwarefabrikanten zoals Samsung kunnen niet dezelfde prijzen aanrekenen omdat hun toestellen niet of nauwelijks verschillen van andere (Android) smartphones op de markt. Apple biedt een toegangsticket tot een exclusief serviceplatform dat de privacy van de gebruikers beschermt en dus nauwelijks tot geen advertentie-inkomsten genereert. Het bedrijf concentreert zich op het uitbreiden (Apple Watch, AirPods…) en perfectioneren (zie b.v. eigen M1 & A14-chips) van het product- en dienstenaanbod zonder zich (voorlopig) te wagen aan grote overnames.
Onze analist herhaalt het “Houden”-aanbeveling en houdt ook het koersdoel van 142 dollar stabiel.
