wo. 3 jan 2024
De aandelen van Alstom staan vandaag onder druk (-12%) nadat beurshuis Barclays zijn verkoopadvies bevestigde en zijn koersdoel verlaagde, meldt KBC Securities Global Equities-analist Andrea Gabellone.
Alstom is de grootste beursgenoteerde Europese speler op gebied van rollend materieel en signalisatie voor treinen. Alstom houdt een belang in 3 aparte joint ventures op gebied van electriciteitsnetwerken, hernieuwbare energie en kernenergie.
Haperende metro in Lille
Bovendien werden gisteren bij de administratieve rechtbank van Lille vertegenwoordigers van de Metropole Européenne de Lille (Mel) en Alstom opnieuw gehoord tijdens een hoorzitting. Centraal in het geschil staat de netelige kwestie van de modernisering van de metro van Lille. De capaciteitsverdubbeling, die in 2012 aan Alstom werd gegund, zou volgens de oorspronkelijke overeenkomsten in 2016 worden voltooid.
Het contract van 266 miljoen euro omvat de installatie van een nieuwe automatische piloot en de aanschaf van 27 treinstellen van 52 meter, het dubbele van het aantal dat momenteel in dienst is.
De Mel, dat Alstom ervan beschuldigde de continuïteit van de vervoersdienst van Lille in gevaar te brengen, vroeg om 'een realistische dienstregeling' voor de verdubbeling van de metro. De advocaten van Alstom hebben aangevoerd dat de voorwaarden van de overeenkomst al zijn bijgewerkt voor vertragingen van vóór 2020 en dat latere vertragingen met name te wijten zijn aan de COVID-19-crisis.
Magistraten zullen naar verwachting binnen 10 dagen uitspraak doen.
KBC Securities over Alstom
Andrea Gabellone geeft aan dat het Alstom-aandeel het spoor bijster is wegens de vrees voor een verlaging van de kredietwaardigheid, na de onverwachte daling van de vrije kasstroom.
Het management herhaalde dat het zich inzet voor het handhaven van een ‘investment grade’-profiel. Alstom is niet van plan om bij beleggers langs te gaan om geld (en nieuw eigen vermogen) aan te trekken.
Wat echter van cruciaal belang is, is het verbeteren van de marges en het genereren van cash, zegt Andrea. De ratings kunnen worden verlaagd als de EBITA-marge onder de 5% blijft, als de hefboomwerking de komende 12 miljoen jaar niet naar 3,75x evolueert, of als de aangepaste vrije cashflow langdurig negatief blijft.
Een ratingverhoging zou kunnen worden gedreven door een herstel van de EBITA-marge tot 6,0%, een daling van de schuldgraad tot minder dan 2,75x of een duurzame positieve wisselkoers.
Zelf blijft Andrea Gabellone bij een ‘Houden’-aanbeveling met een koersdoel van 17 euro.