vr. 26 jul 2019

Alphabet rapporteert over het voorbije kwartaal een netto-omzet van 31,7 miljard USD, zo’n 3% boven de consensusverwachting. De inkomsten uit online reclame (Google Websites) groeiden met 20,5% - excl. wisselkoerseffecten - dankzij een aanhoudend sterke groei in mobiel en van YouTube. Dit is in lijn met de trend van de laatste jaren (steeds boven 20%) en een versnelling t.o.v. de ‘misser’ in het eerste kwartaal (19,2%).
De operationele winst (EBIT) ging op jaarbasis 16% hoger (ca. 7% boven de consensusverwachting) en de winst per aandeel bedroeg 14,20 USD, 28% boven de consensusverwachting van 11,10 USD. Het feit dat dit fors hoger is dan de 7% 'beat' op het niveau van de EBIT, is grotendeels te danken aan niet-operationele elementen. Alphabet gaf nog mee dat het het bedrag van zijn aandeleninkoopprogramma verdubbelt naar 25 miljard USD.
De visie van KBC Asset Mangement
Alphabet zet alle zeilen bij om zijn inkomsten te diversifiëren, weg van reclame. Met Google (Cloud Platform) wil het bedrijf zich opwerpen als alternatief voor AWS van Amazon en Azure van Microsoft als provider van cloud-diensten. Met de recente lancering van nieuwe smartphones en smartspeakers wil het zijn voet naast resp. Apple en (opnieuw) Amazon zetten. Vooralsnog blijft Alphabet echter aangewezen op advertentie-inkomsten; meer dan 80% van de omzet is afkomstig uit de verkoop van reclame gekoppeld aan zoekopdrachten en eigen content (o.a. YouTube).
Het aandeel ging gisteren in de nabeurshandel zo’n 9% hoger omwille van de versnelling van de groei van Google Websites. Beleggers hadden immers gevreesd voor een verdere vertraging van de groei, nadat die het voorbije kwartaal onder de kaap van 20% was gedoken. Het aandeel is volgens analist Kurt Ruts niet duur in vergelijking met de groei die het bedrijf realiseert.
KBC AM bevestigt het "Kopen"-advies en koersdoel van 1.350 USD.