wo. 28 jul 2021
Alphabet verpletterde de analistenschattingen en wordt daarvoor beloond met een koerswinst van zo’n 5% in de nabeurshandel. Lang leve advertenties, want de omzet van Google Search trok vlot 68% hoger op jaarbasis, gedragen door aandachtshongerige kleinhandelaars. De omzet van de Cloud-divisie versnelde van 46% tot 54% op jaarbasis, eveneens boven verwachting. Ook de cashmachine rinkelt daardoor, want afgelopen kwartaal kocht Alphabet voor 12,8 miljard dollar eigen aandelen terug. KBC AM bedankt met een hoger koersdoel.
Kwartaalcijfers
De netto-omzet (zonder rekening te houden met de Traffic Acquisition Costs) steeg met 62% tot 51 miljard dollar en versloeg daarmee ruimschoots de consensus van 46,2 miljard dollar. De omzet uit Google Search alleen al kwam 68% hoger uit dan een jaar eerder op 35,8 miljard dollar, terwijl slechts op 32 miljard dollar werd gemikt. De omzetgroei "weerspiegelt een verhoogde online activiteit van de consument en een breed gedragen sterkte in de uitgaven van adverteerders," zei Chief Financial Officer Ruth Porat. Het bedrijf gaf ook aan dat kleinhandelaars “verreweg” de grootste motor waren achter de gestegen advertentie-uitgaven, terwijl de reissector, financiële dienstverlening, media en entertainment zich ook niet onbetuigd lieten.
Kwartaalcijfers in detail
De bedrijfsopbrengsten groeiden maar liefst 33% boven de verwachtingen uit tot 19,4 miljard dollar, waardoor de operationele marge afklokte op 31,3%. Analisten waren al tevreden geweest met 25,8%. De nettowinst per aandeel van 27,26 dollar lag boven de verhoopte 18,84 dollar. Zowel de hoger dan verwachte omzetgroei als de strikte kostenbeheersing droegen bij aan dit hele sterke resultaat.
- In het afgelopen kwartaal groeiden de advertentie-inkomsten van YouTube met 84% tot 7,0 miljard dollar, boven de consensus van 6,4 miljard dollar en ook ruim boven de inkomsten van het eerste kwartaal van 6,0 miljard dollar.
- De omzet van de Cloud-divisie steeg met 54% tot 4,6 miljard dollar, een versnelling ten opzichte van de groei van 46% in het eerste kwartaal en ook boven de verwachtingen van 4,4 miljard dollar. Wat de winstgevendheid betreft, boekte Google Cloud een verlies van 591 miljoen dollar, veel beter dan de consensusverwachting van een verlies van 1,3 miljard dollar. Naarmate Google's Cloud-divisie verder schaalt, verwacht KBC Asset Management stijgende (en positieve) marges. Voorlopig ligt de nadruk echter op groei.
De mening van KBC Asset Management
Topcijfers, zonder meer. Het herstel van de reclame-inkomsten werd verwacht na de zeer sterke resultaten bij Snap en is een goed voorteken voor Facebook. Die laatste brengt vanavond verslag uit over het tweede kwartaal. Niettemin slaagde Alphabet er opnieuw in om de hoge verwachtingen te overtreffen. Gezien de beter dan verwachte resultaten, verhoogt KBC AM vandaag het koersdoel van 2.800 naar 3.150 dollar. De “Kopen”-aanbeveling blijft behouden.
Qua strategie doet Alphabet er werkelijk alles aan om zijn inkomsten te diversifiërenen niet langer te richten op reclame. Met Google Cloud Platform wil het bedrijf een alternatief zijn voor AWS (Amazon) en Azure (Microsoft) als aanbieder van clouddiensten (infrastructuur en software). Met de lancering van nieuwe smartphones en slimme speakers wil het respectievelijk Apple en (opnieuw) Amazon evenaren. Met YouTube begint het ook abonnementsinkomsten te genereren (net als Netfix). Vooralsnog blijft Alphabet echter hoofdzakelijk afhankelijk van advertentie-inkomsten. Ongeveer 80% van de omzet komt uit de verkoop van advertenties gekoppeld aan zoekopdrachten en eigen content (waaronder YouTube).