vr. 19 nov 2021

Alibaba boekte in het voorbije kwartaal een mindere omzetgroei dan verwacht. De omzet groeide met 29% tot zo’n 31,4 miljard dollar. De aangepaste nettowinst van 4,7 miljard dollar kwam zo’n 9,1% onder de consensusverwachtingen, omwille van een lager dan verwachte bedrijfswinst (EBITA), lagere inkomsten uit participaties in andere bedrijven én door hogere belastinglasten. De e-commercegroep verwacht dat de omzet 20% tot 23% kan stijgen in het huidige boekjaar (2021/2022), wat minder is dan de door analisten verhoopte 27%. Eerder mikte Alibaba nog op 30% groei, maar dat was zonder de toenemende concurrentie en de vertragende groei van de Chinese consumentenbestedingen gerekend. KBC Asset Management-analist Nathalie Bally verlaagt het koersdoel van 250 naar 215 dollar, met ongewijzigd “Kopen”-advies.
Chinezen kopen minder online
De groei van de Chinese e-commerce is aanzienlijk vertraagd ten opzichte van het vorige kwartaal. De zwakte is grotendeels toe te schrijven aan een lagere Chinese consumptie en de grote blootstelling van Tmall/Taobao (twee verkoopplatformen van Alibaba) aan discretionaire categorieën, zoals kleding en huishoudelijke artikelen. De concurrentie wordt ook heviger en verhoogt de investeringen om gebruikers voor zich te winnen, net nu een heropleving van het coronavirus een rem zet op de consumentenuitgaven. Analist Nathalie Bally denkt dat de vertraging bij Alibaba zich zal doorzetten tot in het huidige kwartaal, dat Singles' Day omvat. Dat grootste winkelfeest van het jaar leverde Alibaba 84,5 miljard dollar op, waarmee het opnieuw een record bereikte. Maar de stijging van 8,5% was een vertraging ten opzichte van voorgaande jaren.
Op weg naar miljard actieve Chinese kopers
Alibaba meldde 953 miljoen jaarlijks actieve kopers in China in de afgelopen 12 maanden en zei dat het op schema ligt om een miljard kopers te bereiken voor het einde van het fiscale jaar. De groep blijft fors investeren in de drie groeimotoren van de binnenlandse consumptie, globalisering, cloud computing en data intelligence.
Clouddivisie groeit stevig
De clouddivisie, die de op een na grootste bijdrage levert aan de omzet, was een lichtpuntje in het kwartaal. De omzet van die eenheid steeg met 33% tijdens het kwartaal, een versnelling ten opzichte van vorige periodes dankzij investeringen in technologie. Hoewel Alibaba op kwartaalbasis verlies leed door belangrijke strategische investeringen, legt het volgens analist Nathalie Bally de basis voor toekomstige groeimotoren, te midden van de verscherpte concurrentie in hun kernactiviteiten, met waarneembare vooruitgang in Taobao-deals, community marketplace, internationale e-commerce en een lokale servicedivisie.
KBC Asset Management over Alibaba
De kwartaalresultaten van Alibaba verrasten negatief voor wat de omzet uit de Chinese handel betreft, vindt analist Nathalie Bally. De huidige zwakke consumptie kan cyclisch van aard zijn, maar Alibaba's verandering van investeringsstrategie kan meer structureel van aard zijn. Vanuit groepsperspectief gelooft analist Nathalie Bally echter dat de belangrijkste strategische investeringen vruchten zullen beginnen afwerpen. Dat kan de koers van het aandeel in de komende jaren een impuls geven.
