vr. 13 mei 2022

Het “Buy now, pay later”-bedrijf Affirm ging tot en met gisteren 21% lager, maar stijgt nabeurs met 23%. De groep kwam met goed en vooral geruststellend nieuws, want de omzetverwachting voor 2022 steeg van 1,29 – 1,31 miljard dollar naar 1,33 – 1,34 miljard dollar. De omzetgroei in het derde kwartaal steeg met 54% tot 354,8 miljoen dollar, tot boven de verwachtingen. De CEO stelde eveneens winstgevendheid in het vooruitzicht op een operationele basis vanaf de tweede helft van 2023, kon uitpakken met een nieuwe strategische deal met Amazon én verlengde het partnership met Shopify, las financieel-econoom Tom Simonts.
Sterke groei en opschaling van het netwerk
Het aantal actieve handelaren op het platform groeide van 12.000 naar 207.000 op jaarbasis en het aantal actieve consumenten steeg met 137% naar 12,7 miljoen. Dat werd voornamelijk gestimuleerd door de samenwerking met Shopify voor de “Shop Pay Installments”.
De seculiere trend om eerlijke financiële producten te gebruiken en Affirms vermogen om een sterke vraag onder handelaren te stimuleren, resulteerde handelsvolume (GMV) met 73% op jaarbasis. Consumenten en gebruikers toonden zich andermaal erg betrokken, aangezien 81% van de transacties afkomstig was van terugkerende Affirm-gebruikers. Dat is het hoogste percentage ooit, zodat het totaal aantal transacties 162% steeg tot 10,5 miljoen. Het aantal transacties per actieve gebruiker groeide met 19% tot 2,7 in het eerste kwartaal.
Verlenging partnerschap met Shopify en nieuwe deal met Amazon
De groep kondigde naast al dit positieve nieuws ook de verderzetting van een partnership met Shopify als diens exclusieve leverancier van “Shop Pay Installments” in de VS aan. Die ‘Shop Pay’ biedt klanten de mogelijkheid hun bestelling bij de kassa volledig te betalen, of hun aankoop op te splitsen in vier gelijke, rentevrije termijnen voor bestellingen tussen 50 en 3.000 dollar. Voor deze bestellingen worden geen extra kosten, rente of kosten voor te late betaling aan de klant doorberekend. Affirm blijft de exclusieve leverancier in de VS en ondersteunt alle in aanmerking komende Amerikaanse handelaren met zowel tweewekelijkse als maandelijkse betaalopties.
De groept tekende ook een deal met Amazon, waardoor Affirm de exclusieve BNPL-leverancier wordt in VS tot januari 2023. De deal moet snel kunnen uitrollen omdat verwacht wordt dat Amazon de functionaliteit al live zal zetten voor het vakantiegerelateerde shoppingseizoen. In ruil krijgt Amazon 2 tranches aan warranten. De eerste kan omgezet worden in 7 miljoen aandelen aan een uitoefenprijs van 0,01 dollar, terwijl de tweede tranche recht geeft op 15 miljoen aandelen tegen een uitoefenprijs van 100 dollar. Die tweede tranche wordt onvoorwaardelijk op basis van het gebruik van de BNPL-producten op het platform van Amazon.
Wat is “Buy now, pay later” nu juist?
Het is een nieuwe betalingsformule die het voor shoppers gemakkelijker maakt om toegang te krijgen tot krediet voor gekochte goederen. Ze stellen de gebruiker in staat te winkelen, vaak zonder extra kosten of tegen een fractie van de kosten van het gebruik van andere betaalmethoden zoals creditcards. De BNPL-apps integreren naadloos met de winkels van de handelaar, zodat de shoppers hun activiteiten gemakkelijk kunnen voortzetten en de rekening extern kunnen vereffenen met de aanbieder van de uitgestelde betaling.
De shopper kan de ontvangen artikelen dan later in meerdere termijnen betalen. Het voordeel is dat de gebruiker op voorhand duidelijk weet wat hij/zij zal moeten betalen. Verkopers zien hun omzet stijgen omdat mensen blijkbaar sneller geneigd zijn om door te gaan met duurdere uitgaven.
Achterliggend regelen de BNPL-bedrijven de afwikkeling van de betaling via kredietkaart of via A2A. Als het aandeel van BNPL binnen het betalingsverkeer zal blijven toenemen en als het aandeel van A2A ook toeneemt, is dat blijvend slecht nieuws voor bijvoorbeeld Visa en Mastercard. Of het ook daadwerkelijk zo’n vaart zal lopen is niet duidelijk. Meer dan een mogelijk probleem voor Visa en Mastercard, is dat ook zo voor het ecosysteem van beide bedrijven. En daarin zitten Global Payments, FIS en Fiserv. Andere betalingsbedrijven zoals Paypal, Adyen en Block hebben hier geen last van.
Affirms vooruitzichten
Affirm vertaalde het sterke kwartaal en de nieuwe partnerships in een verhoging van het verwachte bruto handelsvolume voor 2022. Ook werden de omzetdoelstellingen opwaarts bijgesteld. Die bevinden zich nu op het middenpunt van de vork zo’n 5% boven de gemiddelde analistenschatting.
Waarom stond het aandeel recent onder druk?
De koers van Affirm daalde de voorbije week fors. Dat was deels het resultaat van het erg zwakke sentiment op de aandelenmarkten, met name in het technologiesegment. Maar daarbovenop publiceerden Worldline, Fiserv, Visa en Mastercardzwakke tot erg zwakke kwartaalresultaten. Zo’n cijfers helpen natuurlijk niet om het beleggerssentiment te keren, nadat de betaalsector de afgelopen vijf jaar één van de meest geliefde beursspeeltjes was. Ze profiteerden immers van positieve winstherzieningen dankzij kostenbesparingen en kruisverkoop en de verschuiving van cash betalingen naar elektronische betalingen.
Maar waar groei is, loert de concurrentie altijd snel om de hoek. Uitdagers van de volgende generatie zoals Adyen, PayPal, Square's Cashapp, Affirm, AfterPay en anderen kregen voet aan de grond tijdens de pandemie omdat consumenten in sneltempo overschakelden van offline naar onlineshoppen en daarbij nieuwe betalingsregelingen zoals Buy Now, Pay Later of het rechtstreeks betalen vanaf hun bankrekening (A2A) omarmden.
Uit de tegenvallende resultaten bij Worldline werd duidelijk dat de Merchant Services (de afdeling die de betalingen voor handelaars verwerkt wanneer klanten een krediet- of debetkaart gebruikt) slechts met 9% op jaarbasis toenamen, ver beneden de verwachtingen. Volgens beleggers is dat een duidelijk signaal dat Worldlinemarktaandeel aan het verliezen is, al wil het bedrijf dat niet met zoveel woorden zeggen.
Fiserv stelde ook teleur in zijn kwartaalrapport, met name omdat er een grote e-Commerceklant vertrok, terwijl de resultaten van Visa van een iets mindere kwaliteit waren dan beleggers gewend zijn.
Bij Visa knelt het schoentje nogal bij de afdeling Cross Border Travel, één van de meer winstgevende activiteiten. Daar zal de activiteit pas in september 2022 weer op 80% van het pre-COVID-19-niveau aankomen en dat is later dan wat beleggers hadden gehoopt.
Ook bij Mastercard kregen beleggers weinig zicht op hernieuwde groei. De combinatie van al deze teleurstellingen leidde ertoe dat beleggers zowat alle aandelen in de betaalsector gingen dumpen, zoals bijvoorbeeld Nexi, Global Payments , Fiserv. En dus ook Affirm, maar dat blijkt door de cijfers van gisteren eerder onterecht.
