do. 13 feb 2025

Adyen meldt voor de tweede helft van 2024 een solide bedrijfsresultaat, ondanks dat het aantal verwerkte transacties achterbleef. De totale verwerkte volumes bedroegen 666,4 miljard euro, wat lager was dan de verwachtingen van KBC Securities-analist Thomas Couvreur.
Adyen?
Adyen biedt betaalservices aan, op basis van hun eigen ontworpen platform. Het bedrijf is aanwezig in verschillende regio's en stelt verschillende betaalmethodes ter beschikking. Het kan met haar banklicenties meerdere bankdiensten zoals krediet-gelinkte producten, aanbieden. De klantenbasis bestaat voornamelijk uit grote onlineverkopers zoals eBay, Booking.com, Spotify en Ryanair.
Lagere volumes, toch hogere bedrijfskasstroom
Ondanks de lagere volumes meldt Adyen solide bedrijfsresultaten met een stijging van de EBITDA (bedrijfskasstroom) met 35% op jaarbasis tot 569,2 miljoen euro, wat een marge van 53% vertegenwoordigt, vergeleken met 48% vorig jaar.
De totale verwerkte volumes bedroegen 666,4 miljard euro, wat lager was dan de verwachtingen van Thomas (702,3 miljard euro) en de gemiddelde analistenverwachting (694,7 miljard euro). Een grote volumeklant had een negatieve impact op de volumes, met beperkte impact op de netto-omzet. Exclusief deze klant stegen de verwerkte volumes met 28% op jaarbasis.
Thomas merkte op dat Cash App-volumes (Cash App van het Amerikaanse Block, waarmee klanten kunnen betalen via een mobiele app, is een klant van Adyen, zoals eBay er een is) in lijn waren met die in de bedrijfsupdate van het derde kwartaal.
Sterke stijging in Europa
De netto-omzet bedroeg 1,082,7 miljoen euro, een stijging van 22% op jaarbasis, zowel op gerapporteerde als constante valutabasis. EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) steeg met 27%, Noord-Amerika met 21%, APAC (Azie en de Pacific) met 12% en LATAM (Latijns-Amerika) bleef stabiel.
Het aantal werknemers nam in de tweede helft van 2024 toe met 111, waardoor er op 31 december 2024 4.345 mensen voor Adyen werkten.
Nettowinst bijna een kwart hoger
De netto financiële inkomsten (inkomsten die worden genereerd uit financiële activiteiten, zoals rente-inkomsten, dividendinkomsten, en andere financiële opbrengsten, minus de kosten die gepaard gaan met deze activiteiten) bedroegen 171,2 miljoen euro, een daling met 10,4% op jaarbasis.
De nettowinst bedroeg 515,6 miljoen euro, een stijging met 24% op jaarbasis. De winst per aandeel (EPS) bedroeg 16,55 euro. De vrije kasstroom (FCF) steeg met 27% op jaarbasis tot 499,2 miljoen euro.
Vooruitzichten voor 2025
Voor 2025 verwacht Adyen een lichte versnelling van de jaarlijkse netto-omzetgroei, vergelijkbaar met de trend in 2024. Het aantal medewerkers zou sneller groeien dan in 2024 om strategische groei in focusregio's te ondersteunen. De EBITDA-marge moet verder toenemen, zij het in een lager tempo dan in 20242.
De financiële doelstellingen blijven ongewijzigd: een jaarlijkse netto-omzetgroei van tussen 21 à 29 procent tot en met 2026. De EBITDA-marge zal naar verwachting stijgen tot niveaus boven 50% in 2026. CAPEX (investeringsuitgaven) zal 5% van de netto-omzet bedragen.

KBC Securities over Adyen
Bij de bedrijfsupdate van het derde kwartaal stelde Adyen teleur met verwerkte volumes die onder druk stonden door het lagere volume van Cash App. Dat effect is nog steeds zichtbaar in de tweede halfjaarcijfers, hoewel de impact op de netto-omzet beperkt is, gezien de zeer beperkte take-rate (de inkomsten die voor Adyen zijn) op deze grote volumeklant. De divisie "Digital" kende zo maar een beperkte volumegroei van 13%
Naast die divisie presteerde de rest van het bedrijf sterk met “Unified Commerce” dat met 35% groeide en “Platforms” zelfs met 44%.
(Ter info: De Unified Commerce-divisie van Adyen richt zich op het integreren van verschillende verkoopkanalen om een naadloze en consistente winkelervaring te bieden aan klanten. Dit betekent dat klanten dezelfde service en ervaring krijgen, ongeacht of ze online, in een fysieke winkel of via een mobiele app winkelen. De Platforms-divisie van Adyen richt zich op het aanbieden van betalingsoplossingen voor platformen en marktplaatsen. Dit omvat het faciliteren van betalingen tussen verschillende partijen, zoals verkopers en kopers, binnen een enkel ecosysteem)
Op basis van deze sterke prestaties wil Adyen terugkeren naarinvesteringsmodus, zij het niet zo extreem als in 2023. Thomas Couvreur hoopt vanmiddag tijdens de conference call meer duidelijkheid te krijgen over deze investeringen.
Hij waardeert Adyen nog steeds om zijn sterke bedrijfsresultaten en groeivooruitzichten en handhaaft de “Opbouwen”-aanbeveling voor nu. Het koersdoel blijft 1500 euro.
